General Motors stopt eind 2015 met de verkoop van het automerk Chevrolet in Europa. De autobouwer gaat zich meer toeleggen op de merken Opel, Vauxhall en Cadillac. In Nederland en België zullen respectievelijk 65 en 90 dealers hun verkoopkansen gedecimeerd zien.
Het ging al niet zo goed met het in Zuid-Korea geproduceerde Chevrolet. Dit jaar zakte de verkoop van het merk met maar liefst 17 procent in en heeft nu een marktaandeel van 1,2 procent. Opel en Vauxhall hebben samen een marktaandeel van 6,7 procent. In Nederland werden vorig jaar tot en met november 8.567 Chevrolet’s verkocht, dit jaar zijn dat er over de eerste elf maanden nog maar 1.874.
Voor GM tijd om de bakens te verzetten en Chevrolet uit de Europese markt te halen. Alleen iconische merken als Corvette zullen nog wel worden geleverd in Europa. Verder wil de autobouwer de kleinere Chevrolets vooral kwijt in de regio waar ze worden gebouwd: Azië.
De nadruk zal nu worden gelegd op de merken Opel en Vauxhall die in Europa nog wel op een achterban van enige omvang kunnen rekenen. Ook het merk Cadillac zal de komende drie jaar beter op de kaart worden gezet met tal van nieuwe introducties.
“Onze klanten kunnen er zeker van zijn dat de garantie, onderdelen en diensten blijven gehandhaafd voor hun Chevrolet voertuigen en voor voertuigen aangeschaft tussen nu en het einde van 2015”, zegt Thomas Sedran, president en managing director van Chevrolet Europe. “We willen onze klanten en dealers bedanken voor hun trouw aan het merk Chevrolet hier in Europa.”