De aanvullende importheffingen op Chinese batterij-elektrische auto’s (BEV’s), zoals aangekondigd door de Europese Unie, bieden slechts tijdelijk uitstel en dragen het risico in zich van wraak.

Dat stelt Benjamin Krieger, secretaris-generaal van de Europese koepelorganisatie van toeleveranciers Clepa. “De wereldhandel vereist een gelijk speelveld en kan corrigerende maatregelen noodzakelijk maken. Protectionisme kan echter niet het antwoord zijn op het herstel van de Europese concurrentiekracht. Geconsolideerde inspanningen zijn nodig om de EU weer aantrekkelijk te maken voor investeringen.” 

Clepa wijst erop dat de Chinese automarkt een derde van de mondiale industrie vertegenwoordigt en dat veel Europese leveranciers componenten en systemen leveren aan zowel internationale als Chinese autofabrikanten. Zelfs in China gebouwde BEV’s bevatten vaak veel componenten en technologieën die door Europese leveranciers zijn vervaardigd.

Voorwaarden

In plaats van te vertrouwen op protectionistische maatregelen die de toegang van Europese bedrijven tot cruciale markten zouden kunnen belemmeren, zouden EU-beleidsmakers zich moeten concentreren op het competitiever maken van de EU, aldus Clepa. De koepel benoemt vijf voorwaarden hiervoor:

  1. Het oprichten van een fonds om investeringen in groene en digitale mobiliteitsinnovaties te verminderen.
  2. Het ontwikkelen van een samenhangend en faciliterend regelgevingskader voor de auto-industrie.
  3. Het zorgen voor betaalbare en veilige aanvoer van energie en grondstoffen.
  4. Het ontwikkelen van kritieke infrastructuur voor tanken en laden.
  5. Het creëren van een gelijk speelveld, onder meer door het reguleren van de toegang tot voertuiggegevens.

Door deze prioriteiten aan te pakken, wil Clepa het concurrentievermogen van de Europese auto-industrie vergroten en ervoor zorgen dat deze een mondiale marktleider blijft en voorop loopt op het gebied van innovatie en duurzaamheid. 

Acea

Vanuit de koepelorganisatie van autofabrikanten Acea klinkt eenzelfde geluid. “Wat de Europese automobielsector vooral nodig heeft om mondiaal concurrerend te zijn, is een robuuste industriële strategie voor elektromobiliteit”, aldus Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea. “Dit betekent het garanderen van toegang tot kritieke materialen en betaalbare energie, een samenhangend regelgevingskader, voldoende oplaad- en waterstofaanvulinfrastructuur, marktprikkels en nog veel meer.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties