Nee, we gaan het niet over vintage Volvo’s hebben. Dat deden we al in Buiten Kantooruren. De kop doelt op een van de Amazon-trailers die ik op de vaderlandse snelwegen spotte. Het onderstreepte de langverwachte start van deze Amerikaanse internetgigant in ons land.

Barend LuitingSinds de wereld door het coronavirus noodgedwongen aan huis gekluisterd is, vormen webshops een aantrekkelijke en veilige manier om toch te shoppen. Volgens Thuiswinkel.org is er forse groei in vrijwel alle segmenten behalve die rondom vakanties en reizen. Het aantal verkopers dat zich aanmeldt om te worden toegelaten tot platformen zoals Bol.com en Thuisbezorgd.nl stijgt juist nu. Het is voor lokale ondernemers een van de weinige manieren om nog een beetje omzet te genereren.

Corona laat zien dat de huidige maatschappij met alle telecom-mogelijkheden een vorm van lock-down mogelijk maakt. Platformen zoals Thuisbezorgd.nl geven restaurants toegang tot omzet via bezorgd voedsel dat niet in het restaurant zelf geserveerd mag worden. Natuurlijk tegen inlevering van een fors stuk marge, maar omzet blijft omzet. Landelijke exposure voor local hero’s die anders zouden verdrinken in het aanbod dat internetzoekmachines weergeven.

Wat mij betreft verklaart dat mede het succes van de werkplaatsconcepten. Je koppelt als lokale ondernemer je bedrijf aan het collectief. Dat brengt nationale exposure, in sommige gevallen zelfs internationaal. Het collectief vult bovendien de beschikbare kennis en ervaring aan. Dat betekent dat het autobedrijf zich kan concentreren op waar het goed in is: de lokale klant optimaal bedienen. Voor de nationale klantengroepen zoals leasemaatschappijen speelt de conceptgever een cruciale rol.

Dat werkt prima in normale tijden. Sturing is niet altijd positief, bleek al in de eerste coronaweken. Leasemaatschappijen gingen pro-actief klanten benaderen om onderhoud en/of de bandenwissel uit te stellen. Dat leverde de receptionisten, toch al een post die respect verdient, een rits telefoontjes die voorkomen hadden kunnen worden. Twijfel en gemiste omzet in een tijd dat we met zijn allen de geldstroom gaande moeten zien te houden. Mijn eigen leaseauto kreeg ondanks dit alles zijn apk en er gingen vier splinternieuwe zomerbanden onder. Het autobedrijf deed alles om personeel en klanten coronavrij te houden, de achterliggende logistieke keten vulde de werkplaats met de benodigde spullen. Prachtig dat het zo kan, terwijl in buurland België autobedrijven hun deuren moesten sluiten.

Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. Met de weerstand om met het openbaar vervoer te reizen zoekt de autobezitter een geschikt autobedrijf op zo kort mogelijk (loop) afstand. Ophalen en bezorgen is natuurlijk mogelijk maar daarbij speelt een vriendschappelijke relatie van de klant met het autobedrijf een grote rol. Bovendien hangt er een prijskaartje aan. Publiciteit in lokale media en sponsoring (in normale tijden!) is effectief naast de onmisbare mond-tot-mondreclame. Mijn Autofirstbedrijf op 14 minuten lopen afstand heeft het zo druk dat hij alleen vaste klanten voorrang geeft.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties