De werkplaatsomzet vertoont een dalende tendens over de afgelopen vijf jaar. Zo blijkt uit een analyse van 651.272 werkorders van 68 universele garagebedrijven. Het is opvallend en bemoedigend dat de 68 deelnemende garages in staat zijn geweest om gezamenlijk 10.000 werkplaatsklanten binnen te halen.

Volgens Bas Wintjes van Werkplaatsserviceprovider uit Vught wordt dit onder meer veroorzaakt door consumenten die kritisch naar autokosten kijken en door de toenemende concurrentie tussen aanbieders van werkplaatsactiviteiten, waaronder merkdealers.

De laatste twee maanden van 2013 werd duidelijk dat de verkoop van winterproducten stil stond bij garagebedrijven en dus ook automaterialengrossiers. Uit een analyse van Wesp blijkt dat vooral de verkoop van accu’s een achterstand heeft opgelopen. In vergelijking met 2012, toen de winter redelijk vroeg inviel, komt de accu-omzet over 2013 uit op min 7,9 procent.

Ontwikkeling werkorders

In het volledige artikel in magazine nummer 1 van 2014 (verschijnt 24 januari) wordt een complete vergelijking gegeven van de werkorders tussen 2009 en 2013. Daarbij wordt het winterweer als graadmeter genomen voor de werkplaatsomzet.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
27 juni 2025
Formeel akkoord over cao MvT
27 juni 2025
123Ruit toont ambitie in MVO-jaarverslag
27 juni 2025
Van Ekris opnieuw beste Toyota-dealer
27 juni 2025
Fuchs breidt uit met wielservicematerialen
27 juni 2025
De toekomst van het onafhankelijke bandenbedrijf
26 juni 2025
Bosch investeert fors in AI als groeimotor
Meest bekeken berichten
Recente reacties