Brancheorganisatie Focwa heeft woensdag bekend gemaakt dat het aantal schademeldingen en het gemiddeld schadebedrag in 2010 opnieuw gedaald is. Dat meldt de Telegraaf. In totaal is vorig jaar voor 990 miljoen euro aan schade gereden, terwijl dat in 2009 nog 1.033 miljoen was.

Bron: FOCWA en ABZ (AMICe), Solera Nederland

Onlangs heeft ABS Autoherstel laten weten dat zij groeit in de krimpende schademarkt. Belangrijkste reden voor deze groei in een krimpende markt is het gebruik van nieuwe technieken. Het totaal aantal door ABS behandelde schades in het eerste kwartaal is met één procent gestegen, terwijl de hele schademarkt in omzet met ruim elf procent daalde.

Over de eerste drie maanden van dit jaar bedroeg het aantal schades 172.127, dat is zo’n tien procent minder dan over dezelfde periode vorig jaar. Toen kwam het aantal schades uit op 189.933. De maand januari viel nog relatief mee, maar vooral over de maanden februari en maart tonen de cijfers een aanzienlijke daling van het aantal schades. Ook het gemiddelde schadebedrag daalde over de eerste drie maanden en kwam uit op 1.293 euro. Ten opzichte van vorig jaar is dat een terugname van ruim drie procent.

Volgens Focwa zijn de verbeterde techniek (elektronica) in auto’s, veiligere wegen en strengere regels van verzekeraars en leasemaatschappijen de reden voor de terugloop. Door bijvoorbeeld het gebruik van parkeersensoren zijn er minder bumperschades. Bestuurders kiezen ook steeds vaker voor een kleiner model auto, wat nadelig is voor de schadehersteller. Aan grote auto’s is namelijk meer te verdienen (technologisch ingewikkeld) en kleine modellen worden eerder totall loss verklaard. Ook zijn er minder files in Nederland, dus minder deuken.

Aantal Audatex-calculaties, 2009, 2010 en 2011

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • W, (Pim) van der Veer on Verdubbeling MG Brand Stores: “In de wereld van de MG Car Club wordt “Old Number One” uit 1923 van Morris dealer Cecil Kimber als…okt 2, 16:48
  • Wil on Bumperkleven grootste irritatie: “Is er onderzocht wat de reden is van bumperkleven of waarom mensen op de linkerbaan te langzaam rijden? Heel veel…aug 31, 13:51
  • W, (Pim) van der Veer on ‘Moet iedereen een auto hebben?’: “Misschien wordt een eigen auto voor iedere burger als een opeisbaar recht beschouwd. De praktijk is dat iedereen zijn best…aug 30, 18:33
  • Harry Zuur on ‘CO2-rapportage wordt administratieve kluif’: “Straks gaat het al net zo als met de boeren in natura 2000 gebieden, teveel CO2, bedrijf weg er mee!…aug 24, 17:24
  • De Sutter Marc on Modulaire auto verlengt levensduur: “Beste Heel mooi maar helaas wil men deze zaken niet in Belgie, onlangs antwoord bekomen van Vlaamse overheid, In Belgie,…aug 17, 15:50