Wachten kan niet meer, de revolutie in de automobielindustrie en -branche is begonnen. Consumenten, de technologie en overheden zijn er klaar voor, stelt McKinsey in een nieuwe studie voor haar relaties.
Bereid je als ondernemer voor op onzekere tijden. Je moet op zoek naar hernieuwde waardecreatie in de keten en naar nieuwe dienstverleners om mee samen te werken. Je wordt geconfronteerd met nieuwe concurrenten en navenant benodigde aanpassingen van de organisatie. Hardware- en softwareleveranciers en integrators gaan een grote rol spelen in de automotive sector. Misschien wel een regiefunctie opeisen.
Vier marktverstorende trends
De wereld en oude industrieën veranderen dramatisch, gedreven door opkomende markten (Azië) en de versnelde toepassing van nieuwe technologieën (telematica, smart mobility), de roep om duurzaamheid (overheden) en vooral de veranderende mobiliteitswensen van de consument (deelauto en connectiviteit bijvoorbeeld). Voor de automobielindustrie en -branche hebben de onderzoekers van McKinsey vier trends geïdentificeerd die een marktverstorend karakter in zich hebben, zeker voor wie in een oud businessmodel blijft hangen.
- Consumenten en overheden zullen een divers pakket aan mobiliteitswensen hebben, waar one stop shopping cruciaal is (smart mobility).
- Het doorzetten van autonoom en hoog autonoom rijdende auto’s (telematica).
- De ommezwaai naar volledig elektrisch rijdende auto’s.
- En ten slotte connectiviteit. De consument, particulier en zakelijk wil 24/7 verbonden zijn met de wereld en zijn leefomgeving.
Deze trends zullen elkaar versterken, waarbij connectiviteit en telematica de sleutelbegrippen zijn. De mogelijkheden die deze bieden om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen (ook in de aftersales) zijn groot en zullen marktverstorend kunnen zijn voor traditionele marktpartijen. Stilzitten is geen optie meer. Wie nu niet inspeelt op de nieuwe ontwikkelingen staat straks aan de zijlijn.