Zo aan het einde van het jaar is het traditioneel tijd voor de lijstjes en overzichten. Wie zijn dit jaar de winnaars en de verliezers? In welke segmenten moet je (als fabrikant of ondernemer) zitten of juist niet?

Eerst eens even een blik op de segmenten. Inderdaad stijgen de A-tjes nog altijd door, met 5,2 procent zelfs. De B-tjes zijn goed voor bijna twee procent extra, terwijl het C-segment en hoger juist een daling laat zien. Met name het D-segment met de Passats, de Insignia’s en de 508’s laat krimp zien in de (procentuele) ordegrootte van de mutatie bij het A-segment. In keiharde aantallen is het B-segment nog altijd het grootste, vrij direct gevolgd door het C-segment.

Wie schakelt?

Zowel de klassieke automaten als de traploze automaten stijgen in marktaandeel, met respectievelijk 1,8 procent en 8,2 procent. Een trend die mede veroorzaakt wordt door de zoektocht naar gewichtsbeperking, emissieverlaging en dus ook, dankzij het fiscale klimaat in ons land, financiële stimuli.

Tankgedrag

In de brandstofmix is ook een verschuiving gaande waarbij de traditionele mix van benzine, diesel en lpg in marktaandeel afneemt. Met name lpg verliest, bijna vijf procent zelfs. De afwijking bij de benzines is weliswaar negatief, maar zou het best worden omschreven als stabiel, terwijl het dieselpark met 1,2 procent is afgenomen.

De huidige leeftijdsopbouw is opvallend constant. Dit is dankzij de ontwikkelingen met export en import, maar ook door de sterke fluctuaties in de nieuwregistraties per bouwjaar. Volkswagen blijft in absolute aantallen marktleider en bouwde dat met 0,4 procent zelfs wat uit. Opel is nog altijd nummer twee, maar zag de aantallen wel met 2,7 procent afnemen.

Nieuwsgierig naar alle cijfers in handige overzichten? Lees dan hier het volledige artikel >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
Meest bekeken berichten
Recente reacties