Banken kunnen met de aflopende BER (block exemption regulation 330/2010) in het vizier nog voor verrassingen gaan zorgen, zo verwachten enkele merkdealers en hun adviseurs. Een en ander is uitgesproken op het gisteravond door Automotive Insiders georganiseerde BER-overleg. Ongeveer veertig dealers, dealergroepen en andere marktpartijen waren aanwezig.
Er is een zogenaamde clausule in de nieuwe dealercontracten mogelijk (hoeft niet per se te worden toegepast) genaamd; post-contract non-concurrentiebeding. Hiermee kunnen fabrikanten/importeurs afdwingen dat een merkdealer na opzegging door de importeur (of als de dealer zelf zijn merk vaarwel zegt) een jaar lang geen auto’s van een ander merk op dezelfde locatie mag aanbieden dan wel verkopen. Onduidelijk is nog of dat ook geldt voor de werkplaatsactiviteiten. Het merk moet dan wel aannemelijk maken dat de clausule wordt uitgevoerd ter bescherming van hun knowhow. Daar valt, zo denken sommige juristen, ook klantenkennis onder.
Dit alles betekent dat banken erg alert zullen zijn op nieuwe dealercontracten en zeker nog meer bij financiering dan nu al het geval is. Alle contracten en eventuele side letters zullen ter inzage overleg moeten worden. Dit kan een enorme drempel vormen voor het financieren van een dealerbedrijf, maar ook voor de verkoop van een vestiging. De continuïteit van een bedrijf staat hier namelijk ter discussie.
De opzegtermijn na 1 juni 2013 kan tussen de twee en vijf jaar zijn en daarom zullen banken hun kredieten veilig willen stellen. Men kan ook in het kader van de Basel-III regelgeving zeer terughoudend zijn met het verstrekken van krediet.
Een dealer stelde dat zo’n eventuele clausule het voor veel kleinere merkdealers onmogelijk zal maken hun bedrijf voor de juiste prijs te verkopen.