Volgens de Chinese kalender zal 2019 – dat omgerekend naar onze jaartelling pas op 5 februari begint – het jaar van het zwijn (of varken) zijn. Voor de Chinezen is het jaar van het zwijn, dan wel het varken, een belangrijk jaar.

jos-veldhuisenMet het zwijn als motivator wordt uitgegaan van een jaar vol geluk, rijkdom en kracht, drie factoren die samen voor een rechte rug bij de Chinees zorgen. Niks sambal bij. Nee, op eigen kracht, gemotiveerd naar de toekomst kijken. Dat zijn geen onbelangrijke gevoelens als je de huidige strijd tussen China, de VS en Europa bekijkt. De Chinezen gaan, gesterkt door hun geloof in het momentum van de kalender, de komende twaalf maanden uit van een winnaarsmentaliteit. Dat u het maar weet. Als je jezelf als winnaar ziet, voelt en gedraagt, moet de concurrentie van goeden huize komen om je te kunnen verslaan. De Brusselse regelgevers en Donald Trump zijn gewaarschuwd. Ik hoop van harte dat u als automanager en -ondernemer zich die winnaarsmentaliteit ook heeft aangemeten. Ga uit van uw eigen kracht, maar kijk ook goed om u heen. Welke trends kunt u oppakken om uw lokale, regionale of nationale marktpositie te versterken? Blijf niet afwachten wat anderen gaan doen. Neem het voortouw, voordat de competitie voor u wordt gespeeld in plaats van met u. Kijk naar de huidige voortgang – voor zover daar al sprake van is – met betrekking tot de beschikbaarheid van voertuigdata in het tijdperk van de connected car. Te veel autobedrijven staan aan de zijlijn te kijken hoe anderen daarmee aan de slag gaan. Zelfs juichen aan de zijlijn lijken ze te hebben verleerd. Dealers hebben wat dat betreft hun merk als voortrekker. Bovendien werken die fabrikanten c.q. merken samen. Universele autobedrijven zijn wat hun positie in deze betreft afhankelijk van anderen. Die doen hun best, maar hebben wel de nodige steun nodig. In een recent onderzoek van het Britse adviesbureau ICDP las ik dat universele autobedrijven te weinig doen in verhouding tot wat anderen – lees: onderdelendistributeurs, franchisegevers en brancheorganisaties – allemaal voor ze doen. Het autobedrijf sleutelt voortvarend, maar kijkt verder vooral naar anderen. Ik weet niet of het in elk bedrijf geldt, maar feit is dat veel universele ondernemers en in mindere mate ook dealers zich niet zo druk maken om de connected car en de connected consument. Dat is niet verstandig. Kijk eens bij hoeveel andere ondernemingen uw eigen familieleden al connected zijn, uzelf incluis. Wacht niet tot anderen die verbinding met de auto gaan maken. Ga aan de slag, gebruik de daadkracht van een Chinees varken! Jos Veldhuisen, hoofdredacteur Aftersales Magazine Deze column is ook te lezen in nummer 1 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 25 januari verschijnt.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
20 mei 2025
Marc Oudshoorn directeur ASN Groep
20 mei 2025
Xavier Chardon wordt ceo Citroën
20 mei 2025
Broekhuis neemt Jansen2Wielers Barneveld over
20 mei 2025
Euromaster ondersteunt Voedselbanken Nederland
20 mei 2025
Vijf nieuwe servicepunten KwikFit voor e-bikes
20 mei 2025
ARN: 98,8 procent van gewicht auto hergebruikt
Meest bekeken berichten
Recente reacties