Vorige week berichtte de Duitse krant Die Welt dat Volkswagen en de Amerikaanse autoriteiten een deal hadden; voor 5000 dollar per ‘gesjoemelde’ auto zou VW verdere vervolging (op eventuele civiele zaken na) afkopen. Maar een paar dagen later bleek de waarheid een heel andere. Volkswagen moet zo’n 480.000 auto’s terugkopen van hun eigenaar (als die wil natuurlijk).
Er is nog onduidelijkheid omtrent het bedrag, want hoeveel mag er worden afgeschreven? Of moet Volkswagen het gemiddelde nieuw betaalde bedrag van een kleine 18.000 dollar per auto gaan terugbetalen? Dan komt dat neer op bijna negen miljard dollar. Afgezien van de Volkswagenperikelen kwam de Duitse overheid vrijdagmiddag met een rapport waarin wordt aangegeven dat naast Volkswagen ook andere merken ‘verdacht’ zijn. Niet zo zeer dat het om sjoemelsoftware gaat, maar wel om te laag opgegeven emissiewaarden.
Afgelopen weekeind werd het nieuwe schandaal breed uitgemeten in de kranten bij onze Oosterburen. 630.000 dieselauto’s moeten worden teruggeroepen voor een nadere controle van het uitlaatsysteem. Het gaat om 66.000 Audi’s, 247.000 Mercedes-modellen, 90.000 Opels, 32.000 Porsches en nog eens 194.000 Volkswagenmodellen, namelijk de Amarok en de Crafter.
Volgens een Duitse krant slaat de Duitse auto-industrie op tilt en lijkt een revolutie aanstaande. Dat zijn grote woorden, maar feit is dat uit metingen door de Duitse autoriteiten is gebleken dat bij vijftig procent van de geteste voertuigen, de helft de opgegeven emissiewaarden ruim overschreed. Alleen de geteste modellen van BMW kwamen er goed door. Naar aanleiding van het rapport stellen meerdere kranten dat naast autofabrikanten ook de testinstituten waarschijnlijk boter op hun hoofd hebben. Kortom, dachten we dat het Volkswagenschandaal in de eindfase was gekomen, dient zich een nieuwe strijd aan.