De Europese Commissie gaat stappen ondernemen tegen Mercedes. De Duitse autobouwer blijft vrolijk doorgaan met het gebruik van het koudemiddel R134a in airco’s, terwijl verscherpte eisen van de EU het nieuwe, meer milieuvriendelijke koudemiddel R1234yf voorschrijven.

Mercedes omzeilt de wetgeving voor het nieuwe koudemiddel door op nieuwe auto’s een oud typegoedkeuring te gebruiken. Reden voor de volharding zijn eigen testen van Mercedes waaruit zou blijken dat R1234yf zeer brandgevaarlijk is.

Daimler wil om die reden een alternatief voor de airco ontwikkelen dat werkt op basis met CO2 als koudemiddel.  De eerste tests met auto’s met een dergelijk systeem zouden in het voorjaar gaan lopen. Daimler wil dat systeem productierijp hebben tegen 2017.

Eerder probeerde de Franse regering al om nieuwe Mercedessen die nog steeds het oude koudemiddel gebruiken te weren van de Franse markt. Ook Toyota besloot vorig jaar augustus om terug te keren naar het vullen van het aircosysteem met  R134a.

 

 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
3 november 2025
Autoverkoop zet stijgende lijn voort in oktober
3 november 2025
AutoProfijt op weg naar de 100
3 november 2025
De kleurrijke carwashmarkt
31 oktober 2025
Van Mossel neemt Polestar Amsterdam over
31 oktober 2025
Omzet LKQ stijgt 1,3 procent in derde kwartaal 2025
31 oktober 2025
Aankoopadvies voor een hefbrug
Meest bekeken berichten
Recente reacties