De Duitsers kochten het eerste halfjaar de meeste elektrische auto’s (EV), Noren en Denen waren naar verhouding een stuk happiger. Nederlanders behoren tot de middenmoot. Dit blijkt uit een onderzoek van Jato Dynamics, een Brits bureau voor automotive intelligence.

Er lijkt dit jaar een voorzichtig begin gemaakt te worden met de commerciële verkoop van EV’s. In het eerste halfjaar van dit jaar ging het in heel Europa om 5.222 stuks. Een jaar daarvoor (in dezelfde periode) waren dat er nog maar 507, zodat van een vertienvoudiging gesproken kan worden. Veel stelt het echter nog niet voor. Op het totale aantal autoverkopen in Europa kwam in het eerste halfjaar nog slechts 0,07 procent voor rekening van de categorie Elektrisch.

Van de grote autolanden pakken vooral Duitsland en Frankrijk de EV’s redelijk op. Spanje en Italië laten deze ontwikkeling nog aan zich voorbijgaan. Nederland bezet de zevende plek, terwijl ons land vorig jaar nog in de top drie voorkwam.

Zoals wel vaker met milieuthema’s vervullen de Scandinavische landen ook hier een voortrekkersrol. Met name olieland Noorwegen en Denemarken hebben hoge stimuleringsbedragen ingezet, wat deze landen hoog op de verkoopranglijst plaats. Toch zijn het aldus Jato niet alleen de aankoopincentives die de markt in beweging brengen. Zo kan de berijder van een EV in Oslo de busbanen gebruiken en gratis parkeren. De Nederlandse EV’s berijder moet het vooralsnog uitsluitend doen met belastingvrijheid voor de BPM, MRB en de bijtelling; een EV-stimuleringspakket dat in Europees verband als gemiddeld bestempeld kan worden.

Bron: Jato; bewerking: Aumacon

De maand augustus heeft qua reguliere autoverkoop in Europa een stijging laten zien van 7,7 procent naar 753.709 auto’s, dat in tegenstelling tot een daling van twee procent in juli 2011.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 november 2024
Oktoberregistraties plussen 13,7 procent
1 november 2024
Erik Meems (Century) koopt Porsche Centrum Groningen
1 november 2024
DFM voorraadfinanciering voor JAMES Autoservice
1 november 2024
Halogeen eruit en led erin
31 oktober 2024
Moobi ondersteunt EV-Team met training en ondersteuning
31 oktober 2024
Autopremie kan ruim 100 euro verschillen in één straat
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35