ABN Amro verwacht in 2017 een herschikking van de marktaandelen in autoretail. Merken die de afgelopen jaren profiteerden van fiscale stimulans zullen terrein verliezen. De overige merken krijgen kansen hun positie te verstreken, nu niet langer fiscale motieven de modelkeuze domineren.
Met nog maar twee bijtellingstarieven (4 en 22 procent) ontstaat volgens Theo de Kort (sector -econoom Autoretail) een gelijkwaardig speelveld voor automerken. De aanpassing van de fiscale bijtelling is volgens hem “het centrale thema voor 2017”.
Het lage niveau bij de verkoop van nieuwe personenauto’s zal de laatste drie maanden van 2016 aanhouden. Begin 2017 zal een beperkt herstel optreden, door de uitlevering van auto’s waarvan de bijtelling in 2017 daalt van 25 naar 22 procent. Ook de groeiende populariteit van private lease zal een positieve bijdrage leveren. ABN Amro denkt dat de nieuwverkopen in 2017 uitkomen op circa 420 duizend auto’s.
Het hele rapport is hier te downloaden.
In de eerste twee kwartalen van 2016 was in de autosector sprake van een omzetgroei van 7,5 procent. Voor het vierde achtereenvolgende kwartaal zaten alle marktsegmenten, behalve de verkoop van nieuwe personenauto’s, in de plus. De occasionmarkt presteert buitengewoon goed en compenseert de teruggang van de verkoop van nieuwe personenauto’s. De occasionprijzen vertonen al enkele jaren een stijgende trend en de verkopen van autobedrijven aan consumenten (B2C) pieken. Door krapte op de markt bereikt de import van occasions in 2016 een recordniveau. In de eerste negen maanden van dit jaar steeg de import van occasions met ruim 18 procent. Als deze ontwikkeling doorzet, zal het aantal importauto’s in 2016 de 160.000 ruim passeren.
Aantal faillissementen een kwart lager dan in 2015
In 2015 daalde het aantal faillissementen in de autoretail met een kwart ten opzichte van 2014. In de eerste 9 maanden van 2016 zette de daling met hetzelfde percentage door. ABN AMRO verwacht dat het aantal faillissementen eind 2016 zal stabiliseren op het huidige niveau. Een verdere daling is onwaarschijnlijk, doordat de sector nog steeds te maken heeft met een aantal structurele problemen, zoals overcapaciteit en minimale marges. De nieuwverkopen bewegen zich op een structureel lager niveau en ook bij onderhoud en reparatie zullen volumes verder dalen. Ook zullen veel bedrijven als gevolg van de digitalisering van de sector mogelijk door een faillissement de deuren moeten sluiten.