Eigenlijk is ‘mijn geheim’ niks meer dan je aan een aantal basisregels houden en vooral je gezond verstand gebruiken. Dat lijkt simpel maar het vergt een rechte rug en vooral de bereidheid consequent te blijven.

De meeste mensen worden geboren met één mond en twee oren. Dat betekent dat je meer moet luisteren dan spreken. De beste verkoper is een goede luisteraar: gebruikt de input van de klant om op overtuigende manier zijn producten en diensten te laten aansluiten op de behoefte van de klant. Luisteren betekent ook je verdiepen, je verplaatsen in de klant. Dan ben je beter in staat te beoordelen wat de beste oplossing voor een vermeend probleem is. Goed luisteren betekent dat je ook aandacht voor de details hebt. Altijd weten wat er speelt, juist bij de klant en bij zijn of haar klanten.

Langdurig succes is gebaseerd op verdiend vertrouwen. Dat is niet iets van de korte termijn, je moet er ervaring mee opdoen. Bovendien moet dat vertrouwen in alle geledingen aanwezig zijn. Er dient wat dat betreft een balans zijn tussen aandeelhouders, klanten, medewerkers en leveranciers, de stakeholders ofwel belanghebbenden dus. Je moet voorspelbaar gedrag vertonen zodat men weet wat ze aan je hebben. Je mag best verrassend zijn, maar strategisch moet je de rechte lijn aanhouden. Niet eerst links en dan rechts. Dat houdt ook in dat er een grote mate van openheid dient te zijn, onder alle omstandigheden. Dan verdien je wederzijds respect en bovenal dat vertrouwen.

Bij Sator is de innovatiedrift groot, gestuurd door de klanten en wederom dankzij het luisteren. Innovatie is in wezen een antwoord op een vraag of een probleemstelling van een klant, maar ook mooi meegenomen bij de uitvoering van nieuwe plannen of het in de markt zetten van nieuwe producten en diensten. Een flinke dosis creativiteit mag dan niet ontbreken. Onderscheidend zijn en blijven speelt een grote rol.

Niks gaat vanzelf, het blijft gewoon hard werken. Wie achterover leunt zal niets bereiken: succes komt niet aanwaaien. Langetermijnsucces is een kwestie van iedere dag de mouwen opstropen en weer de kar trekken. In de uitvoering gaat natuurlijk weleens wat mis. Niet alles lukt, mensen blijven mensen. Fouten maken mag, maar niet te vaak natuurlijk. Het domste is om fouten te verbergen. Dan haal je het vertrouwen bij al je stakeholders onderuit.

Deze basisregels zijn ‘mijn geheim van de smid’ en ik hoop dat ze anderen stimuleren. Ze lijken eenvoudig, maar er liggen voldoende gevaren op de loer. Hoe makkelijk het ook is er even van af te wijken, je ondergraaft op dat moment je succesformule.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 februari 2025
Renault investeert in klassiekernetwerk
17 februari 2025
Nieuwe distributiestrategie Toyo Tires krijgt vorm
17 februari 2025
Ambitie hergebruik van onderdelen te verdubbelen
14 februari 2025
Claro neemt Starwash over
14 februari 2025
‘Remmenstof schadelijker dan dieselroet’
14 februari 2025
EasyPark Group neemt Parkopedia over
Meest bekeken berichten
Recente reacties