De digitale belevingswereld zal steeds belangrijker worden. De jongere van nu wordt ouder en heeft dan een schat aan ervaring op internet en vindt het gewoon de beschikking te hebben over alle vormen van sociale media zoals Facebook. Sociale media zijn net zo gewoon als het aanzetten van de televisie of de kraan opendraaien.

Deze volwassen consumenten van morgen zijn vandaag medebeslissers en hebben vaak meer kennis dan de bedrijven die hem of haar iets willen verkopen. Uw eventuele onkunde wordt onderling breed uitgemeten. Wie in zo’n sociaal netwerk slecht wordt gewaardeerd door zijn ‘klanten’, zal langzamerhand zijn klantenbestand kleiner zien worden.

De moderne wereld heeft ook gevolgen voor de aftersales. Een Duits adviesbureau is voor een dealernetwerk druk bezig een digitaal aannameconcept (voor Iphone of pc/laptop) op te zetten, waarbij de klant online en met een camera door de monteur langs de auto wordt geleid. Vervolgens vertelt de monteur welke extra werkzaamheden toch nodig zijn. Het werkplaatsconcept James biedt net als een enkele schadehersteller de mogelijkheid online het reparatieproces te volgen. De werkplaatsklant dient gekoesterd te worden en het verhogen van de loyaliteit is de uitdaging. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor dealers maar ook voor universele garages, schadeherstellers en bandenspecialisten. En het voordeel van de digitale mogelijkheden is dat je je op afstand toch een vorm van één-op-één communicatie kan veroorloven.

Ondernemingen die willen groeien en marge willen behalen, moeten op alle terreinen actief en creatief zijn. Daarvoor hebben ze sterke en vooral slimme ondernemers en managers nodig. Leidinggevenden die over competenties beschikken waar ze een jaar of twee terug niet eens van wisten dat ze bestonden. Een manager moet leiding geven. Echter met alle sociale media worden je inspanningen al snel het onderwerp van een groter en soms onbeheersbaar geheel. Zo stelde een manager dat hij een medewerker had ontslagen omdat deze gewoon niet functioneerde. Men kwam tot een goede afspraak over het vertrek, maar collega’s die thuis aan de eettafel vertelden dat er iemand was ontslagen zorgden er ongewild voor dat hun kinderen op hun eigen manier over dit ontslag communiceerden. Al snel kwam het bedrijf via de sociale media in een kwaad daglicht te staan. Het kostte klanten en omzet. Hoe ga je daar als manager mee om? Nog maar weinig managementcursussen kunnen je leren hoe je digitale crises moet managen. Voorkomen is bijna onmogelijk, want je hebt niet in de hand wat er in een thuissituatie wel of niet wordt verteld.

“Sociale media kunnen leiden tot een vorm van collectieve intelligentie, maar het kan ook goed mis gaan. Onzin wordt namelijk makkelijk als waarheid verspreid en aangenomen”, stelde een internetgoeroe op een congres. Zorg dat u aan de intelligente kant van de autobranche blijft opereren.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 november 2024
Afgedankte banden grondstof nieuwe Hankooks
11 november 2024
Nieuw bij Wolf Oil: EV-portfolio
8 november 2024
Meer elektrische dan dieselkilometers door lease
8 november 2024
OE-data niet langer uitsluitend in Bosch huisstijl
8 november 2024
Arjen van Beek directeur LeCarage
8 november 2024
Auto Prof zamelt geld in voor Groot Hart
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35