Door het faillissement van Saab Automobile op 19 december 2011, is een einde gekomen aan de officiële fabrieksgarantie van 24 maanden. Op dit moment hebben de curatoren nog geen beslissing genomen over het eventueel continueren van die garantie. De Nederlandse Saab importeur Beherman Group heeft daarom in samenwerking met de dealers (38 servicepunten) een alternatief ontwikkeld.
Het plan is alleen geldig voor auto’s die de afgelopen 24 maanden via het officiële Nederlandse Saab-verkoopkanaal in ons land zijn verkocht. Het plan pakt ook positief uit voor de resterende veertig nieuwe Saabs die nog in de verkoop staan. Norbert Wiesmeier, voorzitter van de Nederlandse Saab-dealervereniging over de ontwikkeling: “Het garantieplan dat we samen met de importeur hebben ontwikkeld, is solide en neemt een hoop onzekerheid weg. Dat is belangrijk voor de dealers en voor de klanten.”
De consument kan vanaf nu weer voor garantiewerkzaamheden aan zijn jonge Saab bij de dealer terecht. Philippe Mertens, Directeur Saab Benelux: “Dankzij het alternatieve garantieplan, de ruime beschikbaarheid van originele onderdelen en het intact gebleven Saab-dealernetwerk, kunnen Saab-rijders terugvallen op de service die ze gewend zijn.”
Er worden bij reparatie alleen maar originele onderdelen gebruikt en leveringen van de delen gaat gewoon door. Saab Parts, de divisie verantwoordelijk voor de wereldwijde levering van de originele onderdelen, is immers buiten het faillissement van Saab Automobile gebleven.
UPDATE
Beherman (Saab) Nederland zal haar fysieke vestiging in ons land sluiten en de activiteiten naar het hoofdkantoor van Beherman Groep in België verhuizen. Beherman Nederland BV blijft als juridische entiteit wel bestaan, maar wordt geïntegreerd in de kantoren van Beherman in Bornhem.