De BEM-cijfers over het eerste kwartaal tonen dat de bandenbranche op retailniveau geconfronteerd is met een min van ruim achttien procent in vergelijking met het eerste kwartaal vorig jaar. Aan de vooravond van het eerste Nationaal Bandencongres bespreken Cyril Versteeg en Wilfred van Hooren van Van den Ban de onderwerpen die de branche bezig houden.

De introductie van het bandenlabel per 1 juni aanstaande zal tot grote veranderingen in de sector kunnen leiden. Verschuivingen in marktaandelen zijn daarbij wellicht denkbaar, volgens commercieel manager Versteeg. “De uitdaging is om de keten – grossier, garage en consument – op een juiste manier voor te lichten over het label. Het belang wordt door velen onderschat.”

Het is volgens Versteeg van belang dat je als grossier en retailer een transparant verhaal hebt naar je klanten. “Zoals waarom bijvoorbeeld de voor 1 juli geproduceerde bandenvoorraad geen label heeft.” Het label zal ook gevolgen hebben voor het aantal bandenfabrikanten dat actief is op de Europese bandenmarkt, verwacht verkoopleider Nederland Van Hooren: “Het zou best eens kunnen dat één of meer Aziatische fabrikanten de Europese bandenmarkt links laat liggen. Zeker als hun marktaandeel al niet te groot is.”

Prijs prevaleert

Wilfred van Hooren: “Behalve de technische en distributieve veranderingen, speelt de veranderende mentaliteit een rol. In de aftermarket was de gunfactor altijd een belangrijk onderdeel van het zakendoen. Je bouwde een partnerschap met elkaar op. Nu prevaleert steeds vaker de prijs, vooral de laagste prijs. Maar dat is een strategie die in mijn ogen steeds minder houdbaar zal blijken.”

Lees hier het volledige verhaal in Aftersales Magazine nummer vijf >>

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • W, (Pim) van der Veer on Verdubbeling MG Brand Stores: “In de wereld van de MG Car Club wordt “Old Number One” uit 1923 van Morris dealer Cecil Kimber als…okt 2, 16:48
  • Wil on Bumperkleven grootste irritatie: “Is er onderzocht wat de reden is van bumperkleven of waarom mensen op de linkerbaan te langzaam rijden? Heel veel…aug 31, 13:51
  • W, (Pim) van der Veer on ‘Moet iedereen een auto hebben?’: “Misschien wordt een eigen auto voor iedere burger als een opeisbaar recht beschouwd. De praktijk is dat iedereen zijn best…aug 30, 18:33
  • Harry Zuur on ‘CO2-rapportage wordt administratieve kluif’: “Straks gaat het al net zo als met de boeren in natura 2000 gebieden, teveel CO2, bedrijf weg er mee!…aug 24, 17:24
  • De Sutter Marc on Modulaire auto verlengt levensduur: “Beste Heel mooi maar helaas wil men deze zaken niet in Belgie, onlangs antwoord bekomen van Vlaamse overheid, In Belgie,…aug 17, 15:50