Een alliantie van elf Japanse bedrijven, waaronder autofabrikant Toyota, wil voor het jaar 2022 tachtig extra tankstations voor waterstof bouwen.

Dat meldt persbureau Reuters. De alliantie, Japan H2 Mobility, verdubbelt daarmee bijna het totale aantal waterstoftankstations in Japan.

Waterstofsamenleving

Veel landen zoeken naar alternatieve, emissiearme energiebronnen voor voertuigen, huizen en industrie. Japan wil zich transformeren tot een waterstofsamenleving, ondanks de hoge kosten en technische problemen van waterstof als bron voor elektriciteit. Vicepresident Yutaka Kuwahara van energiemaatschappij JXTG Nippon Oil zei bij de bekendmaking van de plannen van Japan H2 Mobility dat een tekort aan gebruikers en de hoge kosten om waterstoftankstations te bouwen het overheidsstreven hebben gefrustreerd om al in maart 2016 waterstoftankstations te hebben gebouwd. Japan heeft er nu zo’n negentig. Veertig daarvan worden geëxploiteerd door JXTG Nippon Oil, dat er nog tien in de planning heeft staan.

Kosten

Rond 2020 verwacht de Japanse regering de kosten voor de bouw van een waterstoftankstation te hebben gehalveerd. Die kosten zijn nu nog vier à vijf keer zo duur als voor een conventioneel tankstation.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
7 februari 2025
LKQ ondersteunt Mobility Transition Pathway
7 februari 2025
8100 bezoekers voor Auto Prof
7 februari 2025
Dennis Kolsté consultant bij AHG
7 februari 2025
Cao-onderhandelingen Tank en Was van start
7 februari 2025
Veel voor weinig
6 februari 2025
Knab: Gouden tijden voor zzp-monteurs
Meest bekeken berichten
Recente reacties