Bij de merkdealers zal volgend jaar het mobiliteitsbudget het leasebudget gaan vervangen en door schaalvergroting van universele garages wordt de concurrentie vergroot. Deze verwachtingen spreekt Rabobank uit in de automotive sector- en brancheprognoses voor 2012.

Daarnaast zullen de schadeherstelbedrijven onder spanning komen te staan door lagere schadebedragen en minder calculaties. Het aantal schadeherstelbedrijven zal de komende jaren naar verwachting van de bank, al dan niet noodgedwongen, verder afnemen.
De handel in bedrijfsauto’s kent volgend jaar minder aftersales-omzet en transporteurs besteden reparatie en onderhoud aan het wagenpark steeds vaker uit.

Merkdealers

Voor de merkdealer zijn volgens de bank veel positieve trends maar ook redelijk wat zogenaamde bedreigingen. Door het gemiddeld ouder wordende wagenpark stijgt bijvoorbeeld de vraag naar vervanging van onderdelen bij universelen en grote onderhoudsintervallen van nieuwe personenauto’s en de toename van het aantal kleine auto’s leiden tot een afnemend werkplaatsaanbod. Verlengde garantietermijnen zorgen voor meer klantenbehoud, maar ook voor druk op rendement van de dealer.

“De turbulente ontwikkelingen in de automarkt, maar ook de structurele verdere daling van het rendement, zal opgevangen moeten worden door het nemen van strategische keuzes als klantsegmentering, specialisatie en heroriëntatie op huisvesting”, aldus Rabobank in haar verslag. “Het aantal showrooms in Nederland is namelijk nog altijd te hoog en het autobedrijf zal steeds meer de rol van mobiliteitsprovider op zich moeten nemen. Daarnaast verandert de klant door de komst van social media en review-sites naar de rol van ambassadeur van het autobedrijf.”

Schadeherstelbedrijven

Rabobank komt in haar sectorupdate ook met uitspraken voor de schadeherstelbranche. Zij verwacht dat de uurtarieven en onderdelenmarges zullen teruglopen. Onderdelen van a- en b-segment auto’s zijn nu eenmaal goedkoper en hebben een kleinere bruto marge. Door de komst van het Focwa-keurmerk zal er een sterkere scheiding in de markt komen. De grotere schadeherstelbedrijven zullen zich voor het keurmerk willen kwalificeren en de kleinere bedrijven leggen naar verwachting de focus op de (particuliere) lokale en regionale markt. In 2012 zal de sturing van autoschade nog altijd veel aandacht krijgen van de meeste lease- en verzekeringsmaatschappijen.

Downloads

Rabobank sector- en brancheprognoses 2012 voor merkdealers >>
Rabobank sector- en brancheprognoses 2012 voor schadeherstelbedrijven >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
25 april 2025
BOVAG over Klimaatpakket 2025: nieuw evenwicht vinden essentieel
25 april 2025
Apollo Tyres wil Enschede sluiten
25 april 2025
Van Mossel: grootste overname tot nu toe
25 april 2025
Febi komt met intelligente olietester
25 april 2025
Uitstoot fijnstof wegverkeer ruim 16 procent gedaald in tien jaar
25 april 2025
Frisse wind jaagt groeistrategie Rema Tip Top aan
Meest bekeken berichten
Recente reacties