In het speelveld van internationale grossiersgroepen is het afgelopen jaar aardig wat veranderd. Ook in eigen land zet de internationalisering in de onderdelendistributie door. ATR, Temot, Group Auto International en ADI zijn de vier logistieke partners voor de meeste grote onderdelenfabrikanten.

Op de thuismarkt zijn de groeimogelijkheden vaak beperkt en dus waaieren grossiers uit naar andere landen. Daar komen ze hun oude collega’s uit internationale grossiersgroepen tegen, maar nu als concurrent. Volgens insiders is er op dit moment zelfs een vijfde, internationale grossiersgroep in oprichting. Veel fabrikanten zitten helemaal niet te wachten op een verdere krachtenbundeling. Onlangs sloot grossiersgroep Brezan zich nog aan bij Temot.

Landsgrenzen vervagen

Group Auto Frankrijk is de grootste speler met een omzet van ruim 1,6 miljard, mede door een aantal overnames. Daarna volgt het Duitse Stahlgruber dat na de overname van PV Autoteile een omzet van ongeveer 1,5 miljard realiseert, los van de industriële omzet. In Frankrijk behaalde de nationale AD-partner een omzet van 1,2 miljard. En het Poolse Intercars, dat in Oost Europa actief is, heeft de omzetgrens van een miljard euro in het vooruitzicht. Datzelfde geldt voor LKQ Europa (nu nog ECP en Sator) dat dit jaar naar verwachting de omzetgrens van een miljard zal passeren.

Overigens heeft Wessel Müller vier vestigingen in ons land en Rihag is bijvoorbeeld ook actief in diverse Oost-Europese landen. Duidelijk is dat de landsgrenzen steeds meer vervagen voor deze grossiers.

Nederland

In eigen land was 2013 een gedenkwaardig jaar wat betreft de internationalisering van de onderdelendistributie. Je leest er in Aftersales Magazine nummer 1 van dit jaar alles over.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 december 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Xander van Pelt on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Interessant artikel wat een aardig beeld schetst op de omvang van de youngtimermarkt én de werkelijke gevolgen ervan in het…nov 24, 08:27
  • Freek Blekxtoon on Martin Kaspers nieuwe algemeen directeur AllParts Nederland: “Fantastisch nieuws voor Allparts en Martin, gefeliciteerd! Een heel goede match, de goede man bij de goede club. Heel veel…nov 23, 20:34
  • Barend Luiting on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Mooie reactie, Bart, dank. Ik analyseerde begin 2021 wat er nog van bouwjaar 2015 rondreed na de termijn van vijf…nov 22, 11:36
  • Bart van den Acker on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Voor wat betreft de bijtelling van Youngtimers zou het een veel beter plan zijn de regeling te handhaven, maar de…nov 20, 12:44
  • René Wienen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.nov 3, 23:19