In het speelveld van internationale grossiersgroepen is het afgelopen jaar aardig wat veranderd. Ook in eigen land zet de internationalisering in de onderdelendistributie door. ATR, Temot, Group Auto International en ADI zijn de vier logistieke partners voor de meeste grote onderdelenfabrikanten.
Op de thuismarkt zijn de groeimogelijkheden vaak beperkt en dus waaieren grossiers uit naar andere landen. Daar komen ze hun oude collega’s uit internationale grossiersgroepen tegen, maar nu als concurrent. Volgens insiders is er op dit moment zelfs een vijfde, internationale grossiersgroep in oprichting. Veel fabrikanten zitten helemaal niet te wachten op een verdere krachtenbundeling. Onlangs sloot grossiersgroep Brezan zich nog aan bij Temot.
Landsgrenzen vervagen
Group Auto Frankrijk is de grootste speler met een omzet van ruim 1,6 miljard, mede door een aantal overnames. Daarna volgt het Duitse Stahlgruber dat na de overname van PV Autoteile een omzet van ongeveer 1,5 miljard realiseert, los van de industriële omzet. In Frankrijk behaalde de nationale AD-partner een omzet van 1,2 miljard. En het Poolse Intercars, dat in Oost Europa actief is, heeft de omzetgrens van een miljard euro in het vooruitzicht. Datzelfde geldt voor LKQ Europa (nu nog ECP en Sator) dat dit jaar naar verwachting de omzetgrens van een miljard zal passeren.
Overigens heeft Wessel Müller vier vestigingen in ons land en Rihag is bijvoorbeeld ook actief in diverse Oost-Europese landen. Duidelijk is dat de landsgrenzen steeds meer vervagen voor deze grossiers.
Nederland
In eigen land was 2013 een gedenkwaardig jaar wat betreft de internationalisering van de onderdelendistributie. Je leest er in Aftersales Magazine nummer 1 van dit jaar alles over.