Het is denkbaar op de middellange termijn vijftig tot zestig procent van het huidige aantal nieuw geregistreerde personenauto’s door particulieren via privé lease wordt gefinancierd. Dat heeft enorme consequenties voor het aftersalesmodel.

Dat betoogt René Seyger, partner bij adviesbureau Roland Berger. Hij is komende dinsdag (21 maart)  een van de sprekers bij netwerksociëteit Automotive Insiders.

Vooral leasemaatschappijen zijn volgens Seyger “meester in de inkoop van reparatie, onderhoud en banden. En juist de aftersales, inclusief de verkoop en distributie van onderdelen, is cruciaal voor het verdienmodel van autofabrikanten, dealernetwerken en universele autobedrijven.” Ook acht Seyger het goed denkbaar dat leasemaatschappijen de ex-privé leaseauto’s in samenwerking met een landelijk werkplaatsconcept zullen aanbieden met servicecontract. “Dan houden ze toch grip op de aftersales.”

Seyger verwacht dat de spanningen tussen de autofabrikant en leasemaatschappij zullen toenemen: enerzijds groeit de inkoopkracht van de leasemaatschappijen, anderzijds claimen fabrikanten eigenaar te zijn van (veel) data. Is een clash onvermijdelijk en wat betekent dit voor de aftermarket?

Klik hier voor  meer informatie en aanmelden. 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 augustus 2025
Mini tipt berijder over onderhoudsbehoefte
20 augustus 2025
Stress bij rijden in het buitenland
20 augustus 2025
Auto als onderdeel van identiteit
19 augustus 2025
Drie finalisten BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2025
19 augustus 2025
De Dorpsgarage start podcast
19 augustus 2025
Al 450.000 meldingen ANWB Alarmcentrale
Meest bekeken berichten
Recente reacties