Leaseplan heeft onderzoek gedaan naar het koopgedrag van mannen en vrouwen bij de aanschaf van een nieuwe auto. Vrouwen doen er gemiddeld vijf weken over om hun keus te maken, mannen zelfs meer dan anderhalve maand. Vrouwen oriënteren zich duidelijk vaker op een kleinere auto, mannen doorgaans op een wat grotere middenklasser.
De Nederlander is doorgaans behoorlijk trots op de eigen auto: 66 procent geeft een rapportcijfer acht of hoger, twintig procent zelfs een negen of een tien. Van de duizend ondervraagde autobezitters 84 procent zegt gelukkig te worden van een nieuwe auto, bij leaserijders is dit 97 procent. De merken Opel, Ford en Volkswagen zijn het meest populair bij zowel mannen als vrouwen, maar in de vrouwen top tien doen ook de kleinere auto’s van Suzuki het goed. Opvallend is het lage aandeel SUV’s van twee procent.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste Nederlanders niet weten wat ze per maand kwijt zijn aan hun eigen auto en dat autobezitters een kleine tot middenklasse auto kiezen als ze zouden gaan leasen. Omgekeerd kiest de Nederlander die van de leaseauto zou overstappen naar een privé-auto er juist voor om kleiner te gaan rijden. Erik Staat, marketingdirecteur van Leaseplan vindt dat opvallend: “Bij niet-leaserijders heerst kennelijk het idee dat leasen duur is en dat je dat dus maar beter kunt beperken. Bij leaserijders is het precies andersom. Het is een hardnekkig vooroordeel dat het bezit van een eigen auto financieel voordeliger is dan het rijden van een leaseauto.”