Op drie stukken snelweg gaat de maximumsnelheid volgend jaar overdag omhoog naar 130 kilometer per uur. Uit onderzoek zou blijken dat er op deze trajecten geen obstakels zijn op het gebied van stikstof, geluid, luchtkwaliteit of verkeersveiligheid.
Dat heeft minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener bekendgemaakt. In het kabinet is afgesproken dat de maximumsnelheid op de snelweg – daar waar dat kan – overdag wordt verhoogd naar 130 kilometer per uur.
Trajecten
Aanvankelijk zouden vier trajecten worden onderzocht. Drie van de vier onderzoeken zijn nu afgerond. Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug. Het streven is om de maximumsnelheid uiterlijk in het tweede kwartaal van 2025 te verhogen. Het onderzoek naar de A37 tussen knooppunt Holssloot en aansluiting Zwartemeer loopt nog. De uitkomst hiervan wordt in januari verwacht.
“Het kabinet heeft een duidelijk doel gesteld: we moeten weer 130 kilometer per uur gaan rijden, waar het kan”, aldus minister Madlener. “Met deze trajecten zetten we een eerste stap, en houden we de vaart erin. Volgend jaar gaan we meer trajecten onder de loep nemen, om te zien waar we nog meer 130 kunnen gaan rijden.”