AVA heeft de website voor cooling en airco volledig op de schop genomen. Met het resultaat, waaraan ruim een jaar is gewerkt, kan de zoekende specialist/grossier beter, makkelijker en sneller tot resultaat komen.

De achterliggende periode is bij AVA met name de carselector grondig herzien. Een van de nieuwe mogelijkheden is traceren op kenteken, als enige van de Nederlandse toeleveranciers binnen dit specialisme, stelt Tim Smits (manager productmanagement). “Het is een belangrijke aanvulling op het bekende verticale uitklapmenu, de ‘boom’ en zijn vertakkingen. Onze kentekenoptie biedt zekerheid en gemak. Denk aan grossiers die klanten aan de balie krijgen met een vervangingsvraag zonder dat ze beschikken over productspecificaties.” De kentekenmogelijkheid is er overigens ook voor de Duitse, Deense en Franse markt. Aan de uitbreiding naar andere afzetgebieden wordt momenteel de laatste hand gelegd.

Andere fronten

Ook op andere fronten zijn aanpassingen doorgevoerd. Bevat de database twee opties voor een onderdeel (bijvoorbeeld premium of matching quality) dan ziet de klant voortaan beide tegelijk in plaats van op twee aparte schermen. Ook als er een versie is voor automaat én handbak blijkt dat nu in één oogopslag. Bovendien heeft AVA in rood de technische verschillen tussen beschikbare varianten gemarkeerd.

Frequente gebruikers zullen blij zijn met de geheugenfunctie, die de laatste dertig opgezochte voertuigen onthoudt. Daarnaast is zoeken op OE-/crossnummer sterk verbeterd en identificeert de productselector zelfs nog wanneer van een oude compressor of condensor slechts de helft van de OE-code leesbaar is. Verder krijgt degene die een order plaatst voortaan ook overige producten te zien die nodig kunnen zijn bij eventuele vervanging (en beschikbaar zijn bij AVA).

Prettige nieuwe functie is de eventueel te blokkeren weergave van prijs of korting. Niet iedere grossier wil dat zijn aan de balie meekijkende klant direct ziet welke marge er in het spel is. Ook handig: grote orders kunnen vanaf nu in één keer in Excel worden geüpload, waarna onmiddellijk zichtbaar is of ze allemaal bij AVA op voorraad zijn. Ook zijn in de online catalogus de lijnen voor vrachtwagens en landbouwvoertuigen beter zichtbaar gemaakt. 

Druk-druk-druk

Niet geheel onbelangrijk in dit druk-druk-druk-tijdperk is dat de snelheid van de site aanmerkelijk is verbeterd, met dank aan verbeterde servers, hosting en onderliggende programmering. Helemaal 2016 is het automatisch meeschalen bij gebruik op tablet of smartphone. Last but not least is het uiterlijk van de AVA-site opgefrist.

De nieuwe site is ruim een maand live. Uiteraard is het de bedoeling dat de talrijke verbeteringen zich vertalen in een hogere orderstroom. Op dit punt van de klantrelatie trekt AVA van oudsher een duidelijke streep. De onderneming levert niet aan het autobedrijf. “Wij respecteren de keten”, aldus Smits. Ook de nieuwe website blijft daarom zo ingeregeld dat een eindgebruiker wel kan kijken maar niet kan kopen.

De online catalogus van AVA omvat zo’n dertienduizend artikelen, van Aixam t/m Zastava. De specialist uit Hilvarenbeek claimt een dekkingsgraad van 96 procent voor radiateurs en 94 procent voor condensors. Levering gebeurt in Nederland via nachtlevering binnen 24 uur of daglevering vanuit de depots van grote klanten.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 juli 2025
Het verlangen naar duidelijkheid
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
3 juli 2025
Cyberveiligheid zet branche op scherp
2 juli 2025
Hella Gutmann integreert KI in diagnoseapparatuur
Meest bekeken berichten
Recente reacties