Sommige Euro 6-diesels in personenwagens stoten volgens milieuorganisatie ICCT (International Council on Clean Transportation) meer stikstofoxyde uit dan nieuwe vrachtwagens of bussen. ICCT baseert zich op praktijkgegevens afkomstig van het Duitse KBA (Kraftfahrt-Bundesamts) en Finland.
Gemeten tijdens daadwerkelijke ritten kwam de NOx-uitstoot bij personenwagens neer op 480 tot 560 milligram per gereden kilometer. Bij zwaar transport bleef de waarde beperkt tot in doorsnee 210 milligram. Voor de milieuorganisatie vormen de uitkomsten een nieuw bewijs dat emissietests niet moeten gebeuren in een laboratorium maar in het echte verkeer. Volgens de organisatie zouden de verschillen een factor tien groter zijn geweest als ook rekening was gehouden met de grotere belasting van motoren voor zwaar transport (goederen en personen).
Bij het onderzoek zijn dertig modellen personenauto’s en 24 modellen vrachtwagens tegen het licht gehouden. De sterke verschillen zouden geen motortechnische achtergrond hebben maar voortvloeien uit de verschillende keuringscriteria. Zware voertuigen ondergaan een test onder veel meer verschillende omstandigheden; denk daarbij aan variaties in toerental, wisselende temperaturen van uitlaatgassen, onbelast c.q. zwaar belast draaien. Die breedte aan condities is er bij personenauto’s niet, wat de fabrikanten de mogelijkheid wat NOx-uitstoot betreft te finetunen op juist dat specifieke werkgebied.
Dieselschandaal
Het onafhankelijk opererende ICCT onthulde anderhalf jaar geleden samen met de West Virgina University dat diesels van Volkswagens veel vervuilender waren dan de fabrikant officieel aangaf. De manipulatie leidde het dieselschandaal in waarmee VW tot op de dag van vandaag worstelt. In dat verband wijst ICCT erop dat sommige autofabrikanten overwegen ook bij de in september van kracht wordende RDE-test (Real Driving Emissions) geprepareerde prototypen in te zetten. De milieuorganisatie pleit er voor gewone productie-exemplaren te gebruiken, aangevuld met steekproefsgewijze controle nadien. Een en ander uit te voeren door onafhankelijke partijen, vindt ook de Duitse milieuminister Hendricks.
Overigens heeft ook het tijdschrift ‘Auto Motor und Sport’ een aantal NOx-metingen laten uitvoeren. Wederom kwamen aanzienlijke verschillen tussen theorie en praktijk aan het licht. De Renault Captur dCi 110 bijvoorbeeld blijkt meer dan 1300 milligram stikstofoxide per kilometer uit te stoten. Dat is bijna zeventien keer zo veel als de 80 milligram die de Euro-6-norm toestaat onder laboratoriumcondities.