Volgens een studie van het bij onze Oosterburen bekende Instituut für Automobilwirtschaft, dat aan de vooravond van de Automechanika is gepresenteerd, zal de komende tien, vijftien jaar zeker zes tot dertien procent van het aantal Duitse werkplaatsen verdwijnen.

Een aantal trends is daarvoor verantwoordelijk. Klanten zullen onder invloed van bijvoorbeeld smartphones, sociale media en internetconcepten werkplaatsafspraken maken. Slimme marketeers – inclusief nieuwe toetreders – ‘sturen’ klanten naar bepaalde werkplaatsconcepten dan wel ketens. De consument zal sowieso minder binding hebben met het autobedrijf, wordt gesteld.

Dan de concurrentiestrijd in de branche. Grotere en meer marktgerichte autobedrijven (ketens) zullen groeien ten koste van andere, minder agressieve ondernemingen. Het wagenpark zal voor de lange termijn weinig tot geen groei vertonen. Dat beperkt de groeimogelijkheden van aftersales-activiteiten. Het reparatie- en onderhoudsvolume is lager en zal verder dalen door langere onderhoudsintervallen en een verbeterde productkwaliteit. Bovendien daalt het gemiddeld jaarkilometrage sterker dan verwacht. Verder wordt verwacht dat de leasemarkt zich verder zal ontwikkelen. Duitse leasemaatschappijen zullen nog sterker dan bij ons, sturen op onderhoud, reparatie, banden en schadeherstel. De conclusie die door de onderzoekers wordt getrokken is, dat er simpelweg een kleinere koek ontstaat waaruit vooral de grotere marktpartijen een flinke hap zullen nemen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 juni 2025
Bouy start nieuwe verzekeringsmaatschappij
4 juni 2025
Grenzen aan online reviews
3 juni 2025
BOVAG: Occasionverkoop +6,2 procent in mei
3 juni 2025
VWE: 0,5 procent meer occasionverkopen in mei
3 juni 2025
BOVAG en vakbonden melden onderhandelingsresultaat cao
3 juni 2025
Voor het eerst in 2025 groei in registraties
Meest bekeken berichten
Recente reacties