De Chinese autofabrikant Great Wall, deed onlangs een poging om een deel van Fiat-Chrysler over te nemen. Dat ging niet door en nu kondigt de fabrikant een mogelijke samenwerking met BMW aan om Mini’s in China te gaan bouwen.

BMW is één van de weinige premiummerken die geen echte Chinese partner heeft. Weliswaar bouwt een andere Chinese fabrikant – Brilliance – een aantal modellen onder het BMW-label, maar een echte partner die voor schaalgrootte kan zorgen is er tot nu toe niet voor BMW opgestaan. Great Wall heeft die ambitie wel. En het zou voor deze fabrikant de eerste buitenlandse samenwerking zijn.

Hoge importtarieven

Er worden momenteel op jaarbasis iets minder dan 25.000 Mini-modellen in China verkocht, tegen ruim 360.000 wereldwijd. Dat komt omdat de importtarieven op met name kleinere auto’s in verhouding erg hoog zijn. Wil BMW meer Mini’s verkopen, dan zullen ze lokaal geproduceerd moeten worden. Een tweede reden dat BMW voor haar Mini’s de Chinese markt belangrijk vind, is het feit dat men bij BMW erg ver is (in de fabriek te Oxfordshire) met een productierijpe elektrische variant van de Mini. En dat is nu juist waar men in China op zit te wachten.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
30 juni 2025
Dekra viert honderdste verjaardag
30 juni 2025
RAI Vereniging: Zet mobiliteit centraal
30 juni 2025
Clepa presenteert duurzaamheidsmanifest
30 juni 2025
Focus op bandenafzet
27 juni 2025
Formeel akkoord over cao MvT
27 juni 2025
123Ruit toont ambitie in MVO-jaarverslag
Meest bekeken berichten
Recente reacties