Nederland is de enige Europese personenautomarkt waar de registraties vorig jaar niet stegen. Onze -14,7% staat in schril contrast met de gemiddeld 6,8% groei in de gehele Europese Unie. De teller stopte in Nederland bij 382.825, waar 2015 nog goed was voor 448.927 stuks.

De uitkomst zal weinigen verbazen: bij elk maandoverzicht van koepelorganisatie Acea droeg Nederland de rode lantaarn. Analisten wijzen er (terecht) op dat de hoge afzet in 2015 deels kunstmatig was. Veel nieuwe auto’s werden eind dat jaar nog snel gekocht om fiscaal ongunstige wijzigingen per 2016 te ontlopen. Dat blijkt ook uit de officiële decembercijfers: 35.723 in 2016, bijna de helft van de 68.779 in 2015.

De statistieken van Acea (zie grafiek) leren dat op Europese schaal de slotmaand december goed was voor 1.143.653 stuks, een plus van drie procent vergeleken met dezelfde maand in 2015. Daarmee kwam het jaartotaal op 14.641.356 – het derde opeenvolgende jaar van afzetgroei. Acea ziet de aanhoudend positieve verkoopcijfers als een signaal dat “ondanks politieke instabiliteit en economische onzekerheid na belangrijke gebeurtenissen als Brexit en het referendum in Italië het consumentenvertrouwen stevig is gebleven.”

De volumegroei speelde zich in vrijwel de gehele EU af. Kijkend naar de grote afzetmarkten verliepen de zaken het beste in Italië (( 15.8%) en Spanje ( 10.9%). Geen dubbele cijfers maar toch ook een sterke progressie kenden Frankrijk (( 5.1%), Duitsland ( 4.5%) en het Verenigd Koninkrijk ( 2.3%). Dezelfde landen noteerden in december 2016 eveneens mooie cijfers, met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk: daar was er met -1,1% een lichte terugval. Om nog even wat zout in de wonden te wrijven: de verkoop van nieuwe personenwagens is vorig jaar in België uitgekomen op 539.519 stuks. Dat is 7,7% meer dan de 501.066 in 2015.

Volkswagen

Op merkniveau presteerde het in juridisch opzicht op de pijnbank liggende Volkswagen-concern netjes, met een afzetgroei van 3.5%. Concurrenten uit eigen land deden eveneens goede zaken, getuige BMW (10.1% erbij), Opel (5.4%), Ford (3.0%) en Daimler (13.8%). Bij die laatste doorbrak smart de honderdduizendgrens. In Frankrijk zal de champagne ontkurkt zijn bij Renault, niet alleen vanwege de 12,1% gegroeide afzet maar ook omdat men in 2016 landgenoot PSA voorbij streefde 1.496.394 om 1.446.052. In 2015 waren de cijfers 1.334.546 c.q. 1.448.688. Vooral DS (min 12,7%) deed het in 2016 aanmerkelijk slechter. Ook Nissan (0.2% eraf) en Mitsubishi (min 14%) beleefden weinig vreugde aan 2016. Jaguar daarentegen pluste bijna zeventig procent (66..659 om 39.330) en was daarmee relatief het beste jongetje van de klas.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
RAI Aftermarket: 2025 wordt goed jaar
17 januari 2025
Liqui Moly: recordomzet 1 miljard euro 2024
17 januari 2025
Baan Twente Best Dealer 2024 Mercedes-Benz
17 januari 2025
Ames opnieuw Seat Dealer van het Jaar
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
Meest bekeken berichten
Recente reacties