Fiat heeft NGK Spark Plug Europe gekozen als exclusieve toeleverancier van bougies voor drie bifuel benzine/LPG-motoren, die in een groot aantal modellen geleverd gaan worden. Voor deze EURO 5-toepassingen heeft NGK de ZKR7AI-8 ontwikkeld, een edelmetaalbougie die ontworpen is om te voldoen aan de eisen die LPG-verbranding vraagt.

NGK is de enige leverancier voor de nieuwe Easy Power-motoren van Fiat. De motoren zullen worden gemonteerd in de modellen Panda, Cinquecento, Idea, Grande Punto en Bravo. De 1.4 8V, met de naam Ecochic, zal tevens de aandrijving verzorgen van de Lancia Musa en Ypsilon.

Omdat bij het verbranden van gas de verbrandingstemperatuur hoger is, is de kans op corrosie door de hete gassen groter. Verder zijn over het algemeen hogere ontsteekspanningen nodig om een gas/luchtmengsel te ontsteken, waardoor de kans op ontstekingsproblemen groter wordt.

Om deze effecten tegen te gaan, is de ZKR7AI-8 voorzien van een middenelektrode met een lasergelaste iridium tip. Deze heeft een diameter van slechts 0,6 mm, waardoor er meer lucht/brandstofmengsel of lucht/gasmengsel bij de vonk kan komen, zodat de betrouwbaarheid van de ontsteking vergroot wordt en het motorrendement toeneemt. Verder minimaliseert de middenelektrode de ontsteekspanning, die nodig is voor een betrouwbare ontsteking. Om de betrouwbaarheid van de ontsteking verder te vergroten en het opgenomen vermogen te reduceren, is de elektrodenafstand afgesteld op slechts 0,8 mm.

Het laatste nieuws dat hiervoor van NGK kwam ging over de aanstelling van Damien Germès als directeur voor de Europese aftermarket. Ook is NGK uitgegroeid tot de op één na grootste producent van OE-gloeibougies voor autofabrikanten.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 juli 2025
Prijs occasion stijgt zes maanden op rij
8 juli 2025
Elektriciteitsverbruik wegverkeer in vijf jaar vervijfvoudigd
8 juli 2025
Serenco breidt assortiment Powerhand uit
8 juli 2025
Steeds minder nieuwe daklozen
7 juli 2025
IBIS Istanboel was een “IBIS-klassieker”
7 juli 2025
Uitdagingen leiden tot kansen
Meest bekeken berichten
Recente reacties