In lijn met de stijgende nieuwverkoop van auto’s, gaat ook de verkoop van tweedehands auto’s de goede kant op. Tot en met november 2015 werden in Nederland 1.702.586 tweedehands auto’s verkocht; een stijging van 3,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De decemberpiek voor nieuwe auto’s gaat echter niet op voor de occasionverkoop. Het totaal voor 2015 komt op circa 1.850.000 verhandelde occasions uit, het hoogste niveau sinds 2011. Uit de cijfers van BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie blijkt dat de occasionkoper in 2015 vooral een sterke voorkeur had voor voertuigen van professionele aanbieders. De 5.500 bij BOVAG aangesloten autobedrijven (inclusief merkdealers) verkochten tot en met november 501.667 gebruikte personenauto’s en dat is een plus van 5,3 procent. Overige autobedrijven verkochten 504.863 occasions ( 3,6 procent). De handel tussen particulieren onderling steeg minder hard, met 2,5 procent tot 696.056 stuks.
Volkswagen
Net als in 2014 is Volkswagen het populairste merk onder occasionkopers met 12,2 procent marktaandeel. Tot en met november wisselden ruim 207.000 tweedehands Volkswagens van eigenaar, waarvan meer dan 73.000 exemplaren van het model Golf (4,3 procent marktaandeel) en 61.000 Polo’s (3,6 procent). Opel heeft 8,9 procent aandeel in de markt voor gebruikte auto’s en dat betreft voornamelijk de modellen Corsa (3,1 procent) en Astra (2,5 procent), gevolgd door Peugeot en Renault met respectievelijk 8,1 en 8,0 procent.