De schadeherstelsector heeft geen al te best 2011 achter de rug. Vorig jaar zagen de schadeherstellers hun omzet met 8,75 procent dalen. Niet zo zeer door zachte winter, maar vooral door het droge najaar, heeft het schadevolume zich verder naar beneden ontwikkeld.

Een trend die los van het weer, al langer gaande is. Er werd om meer uren te kunnen calculeren overigens meer gerepareerd dan vervangen. Dat is onder andere te zien bij het percentage onderdelen dat deel uitmaakt van het gemiddelde schadebedrag. Dat daalde van bijna 31 naar ruim 28 procent. Logisch dus dat de component arbeidsloon van bijna 32 naar ruim 34 procent is gestegen.

Het gemiddelde schadebedrag kwam uit op 1.277 euro, een lichte plus ten opzichte van 2010. De aantallen van de gehouden schadecalculaties in Audatex, het schadecalculatieprogramma van ABZ, staan hieronder weergegeven.

Periode Aantallen

Percentage t.o.v.
zelfde kwartaal 2010

 3e kwartaal 2010  168.640  -4,0
 4e kwartaal 2010  174.990  -5,9
 1e kwartaal 2011  171.789  -2,4
 2e kwartaal 2011  157.359  -8,5
 3e kwartaal 2011  151.530  -10,2
 4e kwartaal 2011  157.869  -9,8


Bron: Amice/ABZ

Frits Huffnagel van Focwa sprak half november vorig jaar nog zijn zorg uit over de toekomst en financiële positie van schadeherstelbedrijven. Lees er hier alles over >>

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38