Gemeten over vijf kwartalen blijkt dat 45 procent van het aantal werkplaatsbezoeken als reden regulier onderhoud en/of een APK heeft. Over het algemeen is dat een gepland werkplaatsbezoek.
Nog eens vier procent komt, eveneens gepland, voor een reguliere controle. Dat zal gaan om een zomer-, winter-, vloeistoffen- dan wel airco-controle. Daarnaast heeft 32 procent van het aantal werkplaatsbezoeken een extra tussentijdse reden, wat kan variëren van een kapotte uitlaat tot een elektronische storing. Zes procent van het bezoek aan de werkplaats heeft te maken met een bandenwissel dan wel een bandenvervanging. Dan de minder leuke redenen; autopech en schade zijn respectievelijk goed voor drie en acht procent. En dan is er nog twee procent overige redenen.
De gegevens zijn gebaseerd op GfK-onderzoek dat in opdracht van RAI Vereniging is gehouden. Een panel van 5.000 particuliere en zakelijke berijders meldt dagelijks hun werkplaatsbezoeken en de reden er voor.
Een conclusie is, dat als je APK, regulier onderhoud en -controle bij elkaar telt, zeker 49 procent van de werkplaatsbezoeken nadrukkelijk gepland is en waarschijnlijk ook grotendeels op initiatief van de werkplaatsklant zelf. Dat geldt ongetwijfeld ook voor een deel van de bandenvervangingen en zelfs voor tussentijdse reparaties. Kortom, zichtbaar zijn in de markt met een duidelijk werkplaatsaanbod is van het grootste belang om deze klanten in de werkplaats te krijgen.