Zeker twee derde van de Nederlanders kiest voor een occasion, zo blijkt uit onderzoek door Leaseplan Nederland. De oriëntatie op deze tweedehands auto gebeurt steeds meer online. Dit is duidelijk leeftijdgebonden: vooral jongeren geven aan online aan de zoektocht te beginnen.

Boven de 40 jaar bezoeken consumenten liever een showroom. Vooral mannen zijn bereid om ver te reizen om een occasion te bekijken, zeker als het gaat om een relatief duurdere occasion.
Bij online oriëntatie is de site Marktplaats favoriet, op de voet gevolgd door AutoScout24, AutoTrack.nl en Auto Trader. Sites van leasemaatschappijen zijn niet de eerste plaats waar consumenten hun tweedehands auto zoeken: slechts 5 procent van de automobilisten nemen deze mee in het oriëntatieproces.

Als aanleiding om op zoek te gaan naar een andere auto, noemen de respondenten uit het onderzoek vaak dat de huidige auto te oud (50%) of kapot (28%) is, maar ook dat de onderhoudskosten te hoog zijn (35%) of dat de gebruikskosten te hoog zijn geworden (24%).

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 mei 2025
Lichter staal van Tata Steel
9 mei 2025
Athlon introduceert slim laden
9 mei 2025
Oostendorp opent Toyota-vestiging in Valkenswaard
9 mei 2025
Onafhankelijk autobedrijf moet momentum pakken
8 mei 2025
Tanken in jaar tijd 10 procent goedkoper
8 mei 2025
Winterband Vredestein eerste montage op Volkswagen Tiguan
Meest bekeken berichten
Recente reacties