Inmiddels waren we eraan gewend geraakt: de daling van het aantal apk’s. Daarom is de toename dit jaar des te opmerkelijker. Vooral voor dealers een welkome winstbijdrage.

In de eerste vier maanden van 2014 deden de gezamenlijke autobedrijven ruim 2,3 miljoen apk’s tegenover ruim 2,2 miljoen apk’s in dezelfde periode van 2013. Een toename van liefst 4,6 procent. Het begin van een nieuwe trend of is er iets anders aan de hand?

Bij nadere analyse blijkt al snel waar de winst zit: bij de jonge auto’s. Ook al zijn die auto’s op de totale apk-markt niet zo heel talrijk vertegenwoordigd, met stijgingen van 81 procent (categorie tussen 2 en 3 jaar oud) en 40 procent (categorie tussen 3 en 4 jaar oud) hebben ze wel degelijk invloed op het totaalcijfer.

Tweede groeisegment

Het apk-marktaandeel van de merkdealers (versus universelen) krijgt door deze opleving eveneens een opsteker. In de eerste vier maanden deden dealers 28,5 procent van alle apk’s aan personen- en bestelauto’s. Geen percentage om trots op te zijn. Je mag best stellen dat dealers er nog steeds maar nauwelijks in slagen om ook oudere bouwjaren naar hun werkplaatsen te lokken. Alle campagnes ten spijt.

Lees hier alle feiten en bekijk diverse cijferoverzichten over de apk-markt in Aftersales Magazine nummer zes van dit jaar.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties