Aumacon uit Leiden ziet op dit moment geen aanleiding om de in maart van dit jaar afgegeven verkoopprognose voor 2011 van 565.000 nieuwe auto’s in Nederland aan te passen. Bij realisatie van deze prognose klimmen de autoverkopen met bijna zeventien procent vergeleken met vorig jaar en wordt 2011 het op vier na beste autojaar ooit.
Volgens Clem Dickmann van Aumacon is er echter wel sprake van een afkoeling van het verkooptempo en verschuivingen in de segmentverhoudingen. “In de eerste vijf maanden van dit jaar plusten de autoverkopen maandelijks steevast met zo’n dertig procent. In juni tekende zich een kentering af. Wij verwachten voor de resterende maanden van dit jaar dat de verkopen gemiddeld nog zo’n tien procent zullen toenemen.”
Verrast is Dickmann niet door deze tempoterugval. “De Nederlandse autoverkopers zijn de afgelopen jaren sterk afhankelijk geworden van overheidsbeleid. Zodra daar, zoals op dit moment, maar de geringste onzekerheid over ontstaat reageert de markt onmiddellijk. Onderliggend verbetert het economisch vertrouwen bij zowel particuliere als zakelijke autodoelgroepen zich niet, zodat je van een deels gesubsidieerde marktvraag kunt spreken.”
Niettemin is de overheid door middel van haar fiscale maatregelen erin geslaagd om de verkoopmix drastisch te beïnvloeden. “Vooral het zogenaamde b-segment heeft geprofiteerd. We verwachten daarin voor dit jaar een verkooptoename van 28 procent, waardoor dit segment de populairste klasse in de markt gaat worden. Daarnaast blijft ook het a-segment met een verwachte verkoopstijging van achttien procent het goed doen.”
Bij realisatie van een jaartotaal van 565 duizend nieuwe auto’s schaart dit jaar zich in de top-vijf van beste autojaren ooit. De nummer één daarin is het jaar 1999 (611.776 stuks), gevolgd door 2000 (597.623), 1978 (581.458) en 1979 (575.059).