In een toelichting bij het voorstel voor een tariefstijging voor 2024 verdedigt de RDW zich voor de voorgestelde stijging van de tarieven voor 2024 met gemiddeld 7,8 procent.

De RDW is een rijksdienst, en goedkeuring voor een tariefstijging moet worden gegeven door het bevoegde ministerie, dat van Infrastructuur en Waterstaat in dit geval. Verschillende branchepartijen hebben hun zorgen geuit over de tariefstijging en hebben minister Harbers verzocht niet akkoord te gaan met de tariefsverhoging en in plaats daarvan in overleg te treden met de sector.

Noodzakelijk

De RDW legt uit dat de gemiddelde tariefsverhoging van 7,8 procent het gevolg is van inflatie, hogere kosten voor personeel en energie, en een stagnerende omzet uit regulieren taken, omdat de volumes gelijk blijven.

Daarbovenop is er voor bepaalde producten en diensten een extra tijdelijke tariefsverhoging van 1,8 procent in verband met de voorgenomen verplaatsing van het RDW Testcentrum naar het MITC in Marknesse.

De RDW legt uit dat verhoging van de tarieven nodig is om te kunnen investeren in mensen, middelen en faciliteiten om als RDW onze taken en dienstverlening te kunnen blijven uitvoeren. Tot slot speelt mee dat een aantal diensten als gevolg van wetgeving nu een economische activiteit is in plaats van een wettelijke taak en we daardoor verplicht zijn om deze diensten volledig kostendekkend te laten zijn. Dit leidt voor een aantal tarieven tot een extra tariefstijging.

Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. Het is een belachelijke zaak dat de RDW steeds met dergelijke prijsverhogingen smijt. Ik lees nergens wat er bijvoorbeeld aan enorme besparing is ontstaan na corona doordat de autobedrijven een groot deel van het werk heeft overgenomen van de RDW bij importeren van auto’s. Alles wat eerst door RDW medewerkers moest worden opgeslagen wordt nu door het importerende bedrijf gedaan om nog maar te zwijgen van de besparingen in de keuringsstations omdat er veel minder fysiek wordt gekeurd. Ondanks dat zijn de tarieven de afgelopen jaren alsnog gestegen. Het lukt ze echter niet om een en ander sneller te regelen. Voor al dat geld mag je verwachten dat het dan ook beter loopt.
    Weinig begrip voor de RDW!

  2. Helemaal mee eens.
    ze moeten eerst hun eigen organisatie beter in orde maken.
    de helft werkt thuis en van interne communicatie komt heel weinig terecht.
    dan geven ze de werknemers een 4 daagse werkweek en 50 vakantiedagen.
    geen wonder dat het dan duurder en niet beter wordt

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 februari 2025
Renault investeert in klassiekernetwerk
17 februari 2025
Nieuwe distributiestrategie Toyo Tires krijgt vorm
17 februari 2025
Ambitie hergebruik van onderdelen te verdubbelen
14 februari 2025
Claro neemt Starwash over
14 februari 2025
‘Remmenstof schadelijker dan dieselroet’
14 februari 2025
EasyPark Group neemt Parkopedia over
Meest bekeken berichten
Recente reacties