De recyclingbijdrage voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens gaat per 1 januari 2026 met 2,50 euro omhoog en komt dan uit op 22,50 euro, inclusief btw. De beheerbijdragen voor EV-batterijen blijven in 2026 ongewijzigd.
In de afgelopen jaren ging de recyclingbijdrage jaarlijks omlaag, om in 2025 ongewijzigd te blijven. Dat de bijdrage nu weer stijgt, is nodig volgens ARN – dat in Nederland uitvoering geeft aan de recycling van afgedankte voertuigen – om aan de verplichtingen vanuit de overheid te kunnen blijven voldoen. Nederland voldoet overigens ruimschoots aan het wettelijke minimum van 95 procent hergebruik en recycling. In samenwerking met demontage-, shredder- en recyclingbedrijven realiseerde ARN in de afgelopen jaren een nuttige toepassing van ruim 98 procent van het gewicht van afgedankte auto’s.
EV-batterijen
De beheerbijdragen voor de inzameling en recycling van EV-batterijen blijven in 2026 gelijk aan die van de afgelopen jaren. Deze bedragen zijn afgestemd op de verwachte toekomstige verplichtingen. Daarnaast wordt onderzocht of het wenselijk is om vanaf 1 januari 2027 een nieuw tarief in te voeren voor LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat). De recycling daarvan is duurder dan die van batterijen met een andere chemische samenstelling zoals NMC (nikkel-mangaan-kobalt) en NCA (nikkel-kobalt-aluminium).
Met de beheerbijdrage is het mogelijk om afgedankte EV-batterijen duurzaam te recyclen. In 2024 werd een recyclingprestatie van 60,4 procent behaald, ruim boven de wettelijke eis van minimaal 50 procent.