Remanufacturing is een industrie waarvan autodemontage, de handel in core-materialen en de verkoop (lees: hergebruik) van al dan niet opgeknapte onderdelen de pijlers zijn. De roep om duurzaamheid en het groeiende aandeel EV’s op de Europese wegen noopt de reman-industrie tot vernieuwing.

Ondanks het relatief lage percentage EV’s in het Europese wagenpark worden in de reman-sector door steeds meer auto- en onderdelenfabrikanten, maar ook door onderdelendistributeurs al flinke stappen gezet richting een bepaalde marktpositie, een verdienmodel in deze markt. Met name de batterij-elektrische auto is voor auto- en onderdelenfabrikanten een belangrijke bron van te hergebruiken materialen. Daarnaast is de verkoop van een gebruikte en opgeknapte batterij ook belangrijk om de consument verbonden te houden met het merk. Als er straks een markt voor gebruikte EV’s ontstaat, zal er ook een markt voor gebruikte batterijen ontstaan, is de gedachte. Als een EV na de garantieperiode van de eerste batterij een nieuwe nodig blijkt te hebben, is het revisiekanaal belangrijk om de oudere EV’s op de weg te kunnen houden, net als nu het geval is voor de auto met verbrandingsmotor bij een euvel aan het motorblok of de transmissie. En zelfs als een batterij na een tweede of zelfs derde leven in de auto onvoldoende capaciteit over heeft om nog langer zijn werk te kunnen doen, lonkt er een volgend leven als huisbatterij voor de opslag van door zonnepanelen opgewekte energie.

Regie

Met deze ontwikkeling verandert het DNA van de reman-sector. Met name autofabrikanten zien de batterij als een bron van inkomsten en als een product waarmee de loyaliteit van de klant aan het merk gestimuleerd kan worden, zeker nu van de EV een langere economische levensduur verwacht wordt. Regelmatige updates en zeker ook upgrades zullen de gebruiksduur structureel kunnen gaan verlengen. In dat proces willen autofabrikanten, maar ook onderdelendistributeurs hun invloed uitoefenen. De huidige structuur van autodemontagebedrijven en in het verlengde daarvan de revisiesector zal veranderen. Meer en meer zullen fabrikanten en distributeurs hier de regie nemen.


Voor autofabrikanten is het zaak de batterij in de eigen keten te houden, waarbij het meetelt dat zij zo hun CO2-voetafdruk kunnen verlagen


Dat betekent niet dat zij de enige marktpartijen zijn die de reman-sector gaan veranderen; grote investeerders zien mogelijkheden om middels schaalvergroting de bestaande reman-sector te vernieuwen. Voorbeelden ten aanzien van deze veranderingen zijn er genoeg. Autofabrikanten zijn niet alleen betrokken bij de productieplannen voor batterijen, maar ook – al dan niet met hun dealernetwerken of agenten als inname-adres en reparatiefaciliteit – als reman-partij. Renault heeft daar al de nodige ervaring mee opgebouwd.

Strategisch

Voor autofabrikanten is het zaak de batterij in de eigen keten te houden, waarbij het meetelt dat zij zo hun CO2-voetafdruk kunnen verlagen. Stellantis maakte onlangs bekend circulariteit als strategisch onderdeel van zijn verdienmodel te zien, niet alleen middels het opzetten van eigen reman-activiteiten, maar ook via de handel in gebruikte en gereviseerde delen – met name voor EV’s – via het eigen Distrigo-platform. Stellantis verwacht daarmee zelfs een net-zeroniveau te kunnen bereiken. Dat geldt deels ook voor het VW-concern, waar onder andere Audi zich onlangs presenteerde met een recyclingplan.

Deze ontwikkeling is niet voorbehouden aan de autofabrikanten; de grotere en procesmatig modernere autodemontagebedrijven staan in de belangstelling van andere marktpartijen. Zo nam onderdelendistributeur LKQ in ons land autodemontagebedrijf Rhenoy over en bezit het al een aantal autodemontagebedrijven in Scandinavië. Daarnaast nam LKQ in de VS in 2020 twee in EV-batterijen gespecialiseerde reman-bedrijven over. Al sinds 2018 heeft Alliance Automotive Group in Frankrijk de regie over een aantal autodemontagebedrijven. Via het zogenoemde Back2Car programma, wordt een uitgebreid aanbod re-use onderdelen aangeboden om de vraag om meer circulariteit in de autobranche door te zetten. Dat wordt ook gestimuleerd door de Franse regering en zelfs afgedwongen. Autobedrijven moeten hun werkplaatsklanten bij reparatie of schadeherstel zelfs verplicht een re-use of reman alternatief aan bieden. Het Zweedse Autocirc AB (aanwezig in alle Scandinavische landen, Groot-Brittannië en Frankrijk) nam recentelijk enkele vestigingen van Caréco over, een groep van 35 Franse autodemontagebedrijven. Autocirc meldde daarbij dat het plannen heeft om een eigen Europees autodemontagenetwerk op te zetten, inclusief een Europees handelsplatform in gebruikte onderdelen. Ook hier staat een toekomst met EV-delen op het netvlies.

Wat ons eigen land betreft is er nog een nieuwtje te melden: de onafhankelijke grossiersorganisatie Vrooam zal in samenwerking met autodemontagebedrijf Van der Ven uit Roosendaal de verkoop en distributie van gebruikte onderdelen gaan professionaliseren.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 december 2024
‘Behandel klant weer als koning’
13 december 2024
Rooskleurige toekomst voor universeel
13 december 2024
Mengelers breidt uit met Toyota Geelen Weert
13 december 2024
PPG valt in de prijzen met PPG LINQ™ Color
12 december 2024
Twee benoemingen in bestuur RAI Aftermarket
12 december 2024
Leasys breidt uit met privé-occasionlease
Meest bekeken berichten
Recente reacties