Dat het kabinet wil snijden in de voorgenomen compensatie in de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor het extra accugewicht in schone elektrische auto’s confronteert de consument met onverwachte extra kosten en tast het vertrouwen in de overheid aan.
Dat stellen ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA, die zich hebben verenigd in de Maatschappelijke Coalitie Autobelastingen, in een reactie op de plannen van het kabinet, zoals die op Prinsjesdag zijn gepresenteerd.
In die plannen mag niet de benodigde 40 procent, maar slechts 25 procent van het voertuiggewicht worden afgetrokken. De correctie stopt ook nog eens een jaar eerder. De coalitie van belangenorganisaties noemt dit een onaangename verrassing voor burgers en bedrijven. De volledige MRB-compensatie tot en met 2030 was namelijk al goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer en de percentages waren zelfs al bekend. Op basis daarvan zijn investeringen en bestellingen gedaan.
Stomverbaasd
De organisaties zijn stomverbaasd over de draai van het kabinet en de veel lagere gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. Ze vinden dat de nu aangekondigde ingreep moet worden teruggedraaid en de beloofde 40 procent gewichtscorrectie alsnog moet worden ingevoerd, zoals goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer. Het beperken van de gewichtscorrectie voor elektrische auto zal de overgang naar elektrisch vervoer vertragen. En dat terwijl elektrisch auto’s goed zijn voor klimaat (CO2), gezondheid (minder fijnstof) en milieu (stikstof).
Brandstofheffing
Financiële tegenvallers door onverwacht meer verkoop van elektrische auto’s zouden bijvoorbeeld gedekt kunnen worden door inkomsten uit het nieuwe Europees systeem voor emissierechten (ETS-2). Dit houdt in dat brandstofleveranciers gaan betalen voor hun CO2-uitstoot. Dit wordt doorberekend via hogere prijzen aan de pomp. Vanaf 2027 krijgt de Nederlandse overheid zo jaarlijks al ongeveer één à anderhalf miljard euro aan opbrengsten, oplopend tot opgeteld vijf miljard tot en met 2030. Het kabinet wil deze inkomsten in de algemene middelen laten vloeien, in plaats van aanwenden voor verduurzaming van de mobiliteitssector. Europa heeft echter als uitgangspunt dat dit geld gebruikt wordt voor verduurzaming van vervoer.
Jojobeleid
In het regeerprogramma van het kabinet is een hervorming van autobelastingen aangekondigd. Die is volgens de belangenorganisaties ook hard nodig om, wat zij noemen, het ‘jojobeleid’ te stoppen, waarbij jaarlijks aan de knoppen wordt gedraaid om gaten in de begroting te dichten. Investeren in de vergroening van autorijden is een maatschappelijke investering om duurzame mobiliteit voor iedereen betaalbaar te houden. Het wordt hoog tijd dat dit ook in het beleid tot uitdrukking gaat komen, aldus de Maatschappelijk Coalitie Autobelastingen.