“Laten we samen de Europese overcapaciteit in de automobielindustrie aanpakken. Alleen dan is weer een gezonde sector te bouwen.”

Deze opvallende oproep deed Fiat-Chrysler topman Sergio Marchionne begin februari. Gek genoeg had hij net de productiecapaciteit van Fiat intact gelaten. Tijdens de Auto Salon in Genève kreeg Marchionne bijval van Philippe Varin, de topman van PSA (Peugeot- Citroën). Ook hij ziet een rol voor Brussel in het gestructureerd terug brengen van productiecapaciteit. Varin ging net een samenwerkingsovereenkomst aan met General Motors en wil door een strategische samenwerking de kosten voor PSA en partner Opel-Vauxhall verlagen. Maar gezien zijn uitlatingen wil hij ook nadenken over het her structureren van de productie. Met EU-subsidie waarschijnlijk.

Voor de medewerkers van Nedcar, onze laatste personenautofabriek in Born, is dat natuurlijk slecht nieuws. Ook zij willen de bestaande capaciteit graag behouden. Het gaat tenslotte om hun baan. Maar Brussel heeft wel oren naar een warme sanering van de automobielindustrie. Een verliesgevende sector brengt immers weinig op en zal niet veel willen investeren in innovatie. En juist daar moet de kracht van Europese concurrentiepositie vandaan gaan komen. Kortom: waarschijnlijk gaat er juist minder, in plaats van meer geïnvesteerd worden.

Ook Bill Ford waarschuwde onlangs dat de industrie zichzelf groeibeperkingen moet opleggen. Sterker nog; ongebreidelde groei van het wagenpark leidt volgens hem op den duur tot een afkeer van de auto. Milieukosten, files, parkeerproblemen, het publiek verbindt straks alleen nog negatieve aspecten aan de auto. De klant voelt de laatste jaren sowieso een minder emotionele binding met een automerk. Dus als de industrie niet oppast, dreigt ze het contact met de klant nog meer te verliezen. De oproep van Ford om niet altijd naar groei te streven, mag best opmerkelijk genoemd worden.

Wat moet de Nederlandse autobranche met uitspraken van deze industriële topmannen? Medewerkers stimuleren om minder omzet te genereren en klanten aansporen om minder te kopen? Nee, waarschijnlijk niet, want u moet groeien. Maar hoe zit het met de groeimogelijkheden? De Nederlandse markt is aardig verzadigd en groei gaat vaak alleen nog maar ten koste van de ander. De aftermarket kent zelfs nieuwe toetreders. Kortom: de concurrentiedruk neemt alleen maar toe. Hoog tijd dus voor een bredere ondernemersvisie op mobiliteit. Geen ondernemer ontkomt er aan om in ieder geval kritisch na te denken over ontwikkelingen die van invloed zullen zijn op de autobranche. Zonder een lans te willen breken voor een bepaalde branchevereniging, is het rapport 2020 van Bovag een aardig vertrekpunt om een eigen toekomststrategie te ontwikkelen.

Zoals directeur Olaf de Bruijn van RAI Vereniging in Aftersales Magazine nummer vier op pagina zestien zegt: “We moeten allemaal pro actiever worden en anticiperen op nieuwe ontwikkelingen in plaats van te wachten en achteraf te reageren.” Wie kiest voor het laatste, zal nooit voorop lopen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 december 2024
‘Behandel klant weer als koning’
13 december 2024
Rooskleurige toekomst voor universeel
13 december 2024
Mengelers breidt uit met Toyota Geelen Weert
13 december 2024
PPG valt in de prijzen met PPG LINQ™ Color
12 december 2024
Twee benoemingen in bestuur RAI Aftermarket
12 december 2024
Leasys breidt uit met privé-occasionlease
Meest bekeken berichten
Recente reacties