Jaarlijks verdwijnen duizenden autowrakken uit de keten van milieuverantwoorde verwerking. Het ‘weglekken’ van deze wrakken is Autorecycling Nederland (ARN) een doorn in het oog, vanwege de milieugevolgen en de concurrentievervalsing. Het berokkent bonafide autodemontage- en shredderbedrijven schade.
ARN pleit onder meer voor een aanpassing van het slopen in eigen beheer en heeft daarvoor al suggesties gedaan, onder andere in overleg met RDW. “De overheid zal scherpere controle en naleving moeten afdwingen, maar dat ontslaat de branche niet van de gezamenlijke opdracht de misstanden actief tegen te gaan. Uiteindelijk is dat ook in het belang van de branche, omdat hiermee oneerlijke concurrentie wordt tegengegaan”, meldt Janet Kes van het Nederlandse expertisecentrum voor recycling in de mobiliteitsbranche.
Overigens heeft de problematiek niets te maken met de sloopregeling. “Met deze regeling hadden we goed zicht op afgedankte auto’s. Er werden juist meer auto’s het legale circuit ingetrokken”, aldus Kes. De marktsituatie is nu zo dat de materialen in het autowrak steeds meer waard worden. “Dit zorgt voor meer nieuwe spelers op de markt die een graantje willen meepikken. Hier zitten ook genoeg partijen bij die zich niet aan regels houden.”
Auto’s kunnen op meerdere manieren aan de keten van milieuverantwoorde recycling worden onttrokken. De meest voorkomende manier is dat een auto voor export wordt aangemeld, terwijl het voertuig in werkelijkheid in Nederland blijft en op een illegale manier verwerkt wordt. Een andere zogenaamde lekstroom ontstaat door oneigenlijk gebruik van sloop in eigen beheer. ARN is met diverse partijen in overleg om dit probleem aan te pakken. Bij verantwoorde verwerking worden autowrakken geshredderd, waarbij al het materiaal dat niet van metaal is gescheiden wordt. Een in Nederland illegale manier van verwerken, is het knippen van autowrakken. Bij die methode wordt de gehele auto in stukken geknipt en verbrand in een ijzersmelter. Deze methode is voor de ontdoener en verwerker goedkoper, maar zadelt tegelijkertijd de samenleving op met ernstige extra milieuverontreiniging.
“Vorig jaar registreerden we zo’n 270.000 voertuigen voor sloop”, vertelt Marjan de Wilde, manager van de unit Voertuigregistratie & Documenten van de RDW in Veendam.
Begin deze week werd nog bekend dat ARN vanwege haar groei de nieuwe functie van financieel directeur gecreëerd en ingevuld heeft met de 42-jarige Ingrid Niessing.