Rabobank en dochteronderneming Athlon Car Lease schatten in hun Ondernemersupdate Automotive dat er in 2011 470.000 nieuwe personenauto’s verkocht worden, 10.000 minder dan in 2010. Het aarzelende economisch herstel, bezuinigingen van de Nederlandse overheid en terughoudendheid bij consumenten beperken de groei van de autoverkopen.
Positief is dat de overheid in 2011 de fiscale voordelen van zeer energiezuinige auto’s ongewijzigd laat en het nultarief voor motorrijtuigenbelasting tot 2013 handhaaft.
Uit de informatie van de leasemaatschappij blijkt ook dat autobedrijven nog meer op rendement moeten sturen om succesvol te zijn. De focus zal daarbij moeten liggen op klant en klantbediening en op het meer retailen van mobiliteit. Niet het product moet centraal staan maar de klant, niet de verkoop maar de klantrelatie.
Voor 2011 en verder zijn er nog genoeg uitdagingen. Denk aan de marktintroductie van betaalbare elektrische personenauto’s; een consument die in toenemende mate moeilijker te voorspellen is, steeds vaker via sociale media informatie uitwisselt, via internet al beschikt over alle relevante informatie en steeds meer individualistisch acteert; en fabrikanten/importeurs die hun dealernetwerk in de komende periode gaan herzien.
In het zakelijke segment is sinds de tweede helft 2010 sprake van een aantrekkende markt. Inmiddels zijn de restwaarden weer wat stabieler zodat de uitgestelde vervanging nu volop plaatsvindt. Ook in de zakelijke markt vindt een verschuiving plaats naar kleiner en zuiniger. Dit resulteert enerzijds in minder kapitaalbeslag anderzijds ook in een druk op de marges.