In 2024 reden Nederlandse personenauto’s bijna 122 miljard kilometer in binnen- en buitenland. Dat is 2,3 procent meer dan een jaar eerder, en voor het eerst meer dan in 2019, voor de coronapandemie. Gemiddeld per auto werd er juist 5,7 procent minder gereden dan voor de pandemie, zo becijfert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Nederlandse personenauto’s reden in 2024 samen 726 miljoen kilometer meer dan voor de pandemie (+0,6 procent). Het blijkt te danken aan een groter wagenpark. Er waren in 2024 9,9 miljoen auto’s in gebruik, tegenover 9,3 miljoen in 2019.
Voor de coronapandemie werden er bijna elk jaar meer autokilometers afgelegd. Tijdens de pandemie nam het aantal gereden kilometers sterk af. Het totale aantal kilometers daalde in 2020 met 17,8 procent ten opzichte van 2019. Het gemiddelde per auto nam met 18,4 procent af. Het aantal auto’s bleef tijdens de pandemie groeien.
Particulieren rijden meer
79 procent van de kilometers wordt afgelegd met auto’s op naam van een particulier (natuurlijk persoon), de rest door zakelijke rijders (rechtspersonen). Particulieren rijden samen 96,1 miljard kilometer, dat is meer dan voor de pandemie. Zakelijke rijders zitten met 25,8 miljard onder het niveau van 2019.
Vrouwen maken meer kilometers
Auto’s op naam van een man reden 65,4 procent van alle kilometers die particulieren afleggen. Auto’s van een vrouw zijn wel meer kilometers gaan maken, 5,4 procent meer dan in 2019. Auto’s van een man reden juist 0,6 procent minder.
Vergeleken met 2019 waren er zowel meer auto’s van een man als van een vrouw, maar het aantal auto’s op naam van een vrouw steeg meer (+4,9 procent bij de mannen, +9,3 procent bij de vrouwen).
Vooral vrouwen tot 40 jaar en boven de 60 jaar hadden vaker een auto en legden meer kilometers af dan in 2019. Auto’s op naam van een vrouw onder de 40 rijden gemiddeld 12,4 duizend kilometer, 60-plus vrouwen rijden gemiddeld 7,2 duizend kilometer met hun auto.
Vooral hoogste inkomensgroepen
Huishoudens uit de hogere inkomensgroepen hebben vaker auto’s en rijden meer kilometers dan huishoudens uit de lagere inkomensgroepen. 31,3 procent van alle autokilometers in 2024 werd gereden met auto’s uit huishoudens die tot de 20 procent hoogste inkomens behoorden. Auto’s van huishoudens uit de laagste 20 procent inkomensgroep waren goed voor 8,8 procent van alle kilometers.