In de eerste uitgave van de Wereld Top 100 Internet Automotive Websites zijn de meest succesvolle verkoopportalen voor occasions op een rij gezet. Het Franse Autobiz heeft uitgezocht dat wereldwijd 200.000 autodealers deze sites gebruiken voor de verkoop van hun gebruikte auto’s. Hiermee is een advertentie-omzet gemoeid van ruim twee miljard dollar.
De online portals Ebay (Marktplaats) en Deutsche Telekom (Autoscout 24) strijden daarbij om het marktleiderschap als het gaat om de wereldwijde advertentiemarkt voor occasions. De schaalvergroting van de online aanbieders van advertentieruimte neemt daarbij sterk toe.
De afgelopen tien jaar heeft het internet in de meeste westerse automarkten de verkoop van gebruikte auto’s naar zich toe getrokken. Van oudsher gaat het, in de tot nu toe redelijk gefragmenteerde nationale advertentiemarkten, om twee typen aanbieders. In ons land zijn dat enerzijds de zogenaamde gespecialiseerde verticale marktplaatsen zoals Autotrader.nl of Autotrack.nl, of anderzijds om de horizontale aanbieders zoals Speurders.nl.
De relatief hoge winstmarges hebben bij de aanbieders van online advertentieruimte een overnamegolf veroorzaakt, waarbij de groten steeds groter zijn geworden. Diverse spelers zijn ook beursgenoteerd, zoals Ebay. Deze heeft inmiddels de controle over diverse websites in onder andere Duitsland, Denemarken en Nederland verworven.
Daarnaast zijn er nieuwe mediagiganten ontstaan zoals het Noorse Schibsted, die ook actief is in Frankrijk (Leboncoin.fr), Zweden (Blocket.se) en Italië (Subito.it). Zowel Ebay als Schibsted zijn op meerdere continenten actief, waarbij ze ieder meer dan 40.000 autodealers als klant hebben. Via haar dochter Autoscout 24, is Deutsche Telekom marktleider in Europa, waarbij acht markten worden bediend voor een kleine 35.000 merkdealers.
Ook buiten Europa groeit de online occasionverkoop via dergelijke advertentiesites. Het Amerikaanse While Cox Entreprises domineert haar thuismarkt met Autotrader.com. Ze worden sterk beconcurreerd door CBS, dat op haar beurt in China weer in gevecht is met de Australische aanbieder Telstra. In Brazilië zijn het de banken Santander en Banco Itaú die zwaar investeren in online occasionportalen. Zij zijn daarbij de concurrentie aangegaan met het beursgenoteerde Mercadolibre, inmiddels de nummer één als het gaat om online shopactiviteiten.