ICDP meldde enkele maanden terug op het internationale dealercongres in Verona dat er een onderzoek was gestart naar de succesfactoren van het universele autobedrijf. De doelstelling is om er voor merkdealers lessen uit te trekken. De eerste bevindingen en analyses zijn gepresenteerd aan brancheorganisaties, importeurs, auto- en onderdelenfabrikanten.

In eerste instantie wordt – als vanouds – gedacht aan het langer vasthouden van oudere auto’s in de dealerwerkplaats. Een déjà vu-gevoel speelt op, maar deze keer lijkt het erop dat dealerbedrijven echt moeten en ook zullen gaan omschakelen. Daarbij wordt behalve de focus op één merk (of merkportfolio) ook de aandacht gevestigd op een multimerkenaanpak.

De Europese aftermarket is ruim 200 miljard euro groot (exclusief Btw), waarbij de verhouding onderdelen en werkplaatsuren ongeveer 50/50 is. De groeipotentie wat betreft marktaandeel ten aanzien van klanten/auto’s en zeker ook automerkgebonden onderdelen, ligt volgens ICDP bij het uitbouwen en koesteren van het netwerk erkende reparateurs.

Op Europees niveau is er een dalende trend ten aanzien van het aantal erkende reparateurs. Van 45.800 in 2005 naar 45.100 stuks in 2010. In Nederland is dat precies andersom. Daar steeg het aantal juist fors ook, al gaat het in aantallen maar om 200 garagebedrijven. Het gaat daarbij om een redelijk aantal ex-dealers die in business kunnen blijven door als erkend reparateur verder te gaan.

Lees hier het hele artikel in Aftersales Magazine nummer 9 over het potentieel van de erkende reparateur.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38