De verkoop van nieuwe trucks zit structureel in het slop. Dit jaar was nog geen enkele maand beter dan dezelfde maand in 2009. Ook de verkoop in augustus zorgde voor een verdere bevestiging van dat beeld; de augustusverkoop was bijna zeven procent lager dan in augustus 2009.
Cumulatief over acht maanden zit de truckverkoop nu op een min van dertig procent. In aantallen gaat het dit jaar om 6.872 stuks tegenover 9.849 stuks tot en met augustus vorig jaar.
Toch zouden de komende maanden wel eens voor een papieren opleving kunnen zorgen. Het laatste kwartaal van 2009 was namelijk dermate slecht (slechts 1.800 voertuigen in drie maanden tijd) dat een herhaling daarvan niet echt voor mogelijk wordt gehouden. Niettemin wordt voor dit jaar een totaalmarkt aan zware voertuigen van slechts iets meer dan tienduizend stuks verwacht, het laagste aantal sinds 1993.
Het Eindhovense DAF is op haar thuismarkt nog steeds heer en meester met een marktaandeel van 32,6 procent. Volvo voert het veld van de volgers aan met een aandeel van 16,6 procent en heeft evenals vorige jaar een gaatje weten te slaan met Mercedes-Benz (14%) en Scania (13,1%). MAN heeft het dit jaar moeilijk en duikelt net onder de tienprocentgrens waar het merk vorig jaar nog goed was voor ruim dertien procent.