Ter gelegenheid van een aantal nieuwe productlijnen en een volledig nieuwe website, organiseerde accessoirespecialist Toma Car Parts afgelopen week een open huis voor bijna vierhonderd genodigden.
Begonnen in 1996 als rasechte inbouwspecialist voert Toma Car Parts in Oldenzaal de laatste jaren bewust een verbredingstrategie door. De succesformule in de afgelopen jaren is om grossiers te bedienen met een uitgebreid leveringsgamma op het gebied van inbouwtechniek, poetsmiddelen en accessoires.
Zo is recent het gamma verbreed met twee oliemerken: Castrol en Eurol. “Met name Castrol had geen krachtige vertegenwoordiging naar grossier en autoshop”, zegt general manager Roy Engelbertink. “In ons zien zij de toegang naar de markt omdat we over de contacten beschikken.” Toma beschikt naar eigen zeggen over ruim 450 verkooppunten in ons land, waarbij grossiers zoals Broekhuizen, Heuts en Slager enkele grote namen zijn maar bijvoorbeeld ook Elgersma, Automat en Quality Centers. Zij profiteren van het gamma voertuigspecifieke aansluitmaterialen dat Toma zelf ontwikkelt en laat produceren, maar ook van het steeds breder wordende gamma accessoires. “Er wordt tegenwoordig kritisch gekeken naar het aantal leveranciers waarmee men zaken doet. Dan kun je niet te specialistisch zijn. Bovendien moet je een hoge uitleveringsgraad hebben, wij zitten zelf op 98 procent.”
Nordrive
Een belangrijke primeur die veel aandacht kreeg tijdens het open huis is Nordrive, een label van het Italiaanse Lampa waarmee Toma Car Parts al sinds 2006 zaken doet. Nordrive staat voor een programma transportoplossingen, ofwel dakdragers en bijbehorende dakboxen maar ook fietsendragers. “Het wagenpark in ons land schuift op naar kleinere modellen, maar ook naar de zogenaamde bijtellingsvriendelijke types en hybride-auto’s. Modellen die vaak geen trekhaakoptie hebben. Er is dan ook veel vraag naar een modulaire dakoplossing zodat je met een beperkt gamma maximale voertuigdekking kan bieden. Dat is precies wat Nordrive doet.” Om dit voor Toma Car Parts nieuwe programma maximale aandacht te kunnen geven heeft het bedrijf een Citroën Nemo aangeschaft, voorzien van Nordrive-bestickering én een zo breed mogelijke selectie dakdragers. Deze zal worden ingezet om het merk op beurzen en bij klanten te promoten.
Lees het volledige artikel in Aftersales Magazine nummer 4