Wat wordt de positie van de AD-grossiers in ons land? Blijft het netwerk overeind? Vragen die spontaan opkomen, nu Partspoint Groep officieel afscheid heeft genomen van Auto Distribution International. En bovendien door de overname door AAG (GPC-Napa) onderdeel is geworden van de Group Auto International-familie.
Diverse scenario’s en overwegingen, voorzien van een hoog realiteitsgehalte, zijn mogelijk. Of en wat er daadwerkelijk gaat veranderen in het AD-netwerk moet de komende tijd blijken. We zetten een aantal opties op een rij.- Wellicht blijven de betreffende grossiers ‘gewoon’ klant bij Partspoint Groep en de bijbehorende werkplaatsconcepten ondersteunen. Het nieuwe logistieke center in Ede zal de slagkracht van de grossiers aanmerkelijk versterken. De aanduiding AD zal dan echter van hun gevel verdwijnen.
- Misschien neemt Partspoint Groep een aantal pareltjes uit het huidige AD-netwerk over. Men kent elkaar tenslotte door en door.
- Zal Doyen Auto Nederland, de kersverse vertegenwoordiging van AD in ons land, het huidige AD-grossiersnetwerk kunnen behouden? Een hele uitdaging. Tegelijk heeft Autodis, de grossiersgroep die eigenaar is van Doyen in Frankrijk en de Benelux, best het één en ander te bieden. Bovendien heeft Doyen nu de vrije hand om de diverse werkplaatsconcepten van ADI, waaronder AD Autobedrijf en AD Truck, in de markt te zetten.
- Heeft LKQ-Fource misschien nog een individueel overnameplannetje op de plank liggen om ergens een witte vlek in te vullen?
- Zal Group Auto Nederland in staat zijn van de situatie gebruik te maken? Door een aantal ‘zoekende’ grossiers te bewegen over te stappen?
- De samenwerkende Vrooam-grossiers zitten evenmin stil. Zij zien wel een enkele potentiële collega in beeld komen. Er kan zo maar een witte vlek in hun netwerk worden ingevuld.
- Misschien vormen de AD-grossiers zelfs een eigen groep naar het voorbeeld van de Vrooam of Group Auto Nederland?