In het eerste kwartaal van 2022 is het laadverbruik op het eigen netwerk van Vattenfall met bijna 45 procent toegenomen ten opzichte van de eerste drie maanden in 2021. Vergeleken met maart 2020 is de toename zelfs 83 procent.

Vattenfall verklaart de toename in het laadverbruik uit de lockdown, waardoor er minder verkeersbewegingen waren. Maar ook vergeleken met de periode vóór corona is er een stijging in het laadverbruik. “De toename is deels te verklaren doordat er simpelweg meer laadpalen bij zijn gekomen. Maar we zien een stijging in het verbruik van 20% tot 30% per laadpunt per dag ten opzichte van pre-covid. Dat betekent dat er als geheel meer wordt geladen. Bovendien is opvallend dat er per sessie 20% meer wordt geladen. Een verklaring hiervoor is onder andere de grotere accucapaciteit van de elektrische auto’s die op de markt zijn gekomen”, aldus Pieter van Ommeren, directeur Vattenfall InCharge in Nederland.

Duurzaamheid

Van Ommeren verklaart de toename in het laadpaalverbruik voornamelijk uit het duurzaamheidsbewustzijn bij zowel consument als bedrijf. “Een toenemend aantal consumenten kiest bewust voor een duurzamere elektrische auto en ook bedrijven zijn steeds actiever in het elektrificeren van hun wagenpark. Met de toename van het aanbod auto’s met een grotere actieradius zien we dat steeds meer mensen de overstap naar elektrisch maken.”

Brandstofprijs

Van Ommeren verwacht ook dat de hoge benzineprijzen van invloed zijn op het laadgebruik: “Elektrisch rijden is veel voordeliger dan rijden op benzine. Met de huidige hoge benzine- en stroomprijzen scheelt elektrisch rijden nog steeds meer dan de helft in de kosten.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties