VWE, het bureau voor voertuiginformatie en -documentatie, heeft recent een analyse van stadagen voor de verkoop van occasions gedaan. Daaruit blijkt dat de populariteit van witte occasions flink is gestegen. Ook is er een top tien gemaakt van de meest verkochte witte modellen.
Bij witte occasions lag het aantal stadagen voor b2c-verkoop in het verleden duidelijk hoger dan gemiddeld. Echter is dit nu gedaald van gemiddeld honderd dagen in 2009 naar 81 dagen in 2011. Daarmee ligt het aantal stadagen van de witte occasion vrijwel op het gemiddelde van alle overige personenauto’s. Tevens blijkt er dat er vooral veel kleine auto’s (a- en b-segment) in wit worden verkocht.
Top tien 2011 b2c-verkochte witte occasions
Aantal 2011 | Groei t.o.v. 2010 in procenten |
||
01 | Ford Ka | 2.725 | 101 |
02 | Ford Fiësta | 1.669 | 54 |
03 | Opel Corsa | 1.183 | 15 |
04 | VW Golf | 1.159 | -10 |
05 | VW Polo | 978 | 13 |
06 | Fiat 500 | 829 | 52 |
07 | Renault Twingo | 704 | 121 |
08 | Suzuki Swift | 674 | 14 |
09 | Peugeot 107 | 669 | 337 |
10 | Suzuki Alto | 642 | 20 |
Van de Ford Ka, de meest verkochte witte auto, verdubbelde het aantal verkochte witte occasions in 2011. Een andere opvallende stijger is de Renault Twingo, waarvan de verkoop met 120 procent steeg in 2011. Van de witte Peugeot 107 verviervoudigde het aantal ruim van 153 stuks in 2010 naar 669 in 2011. De enige daler binnen de top tien is tevens de enige auto die niet uit het a- of b-segment afkomstig is: de Volkswagen Golf.
Kopers van witte occasions zijn niet alleen jonge, modebewuste vrouwen. De grootste groep kopers van deze auto’s is afkomstig uit de leeftijdcategorie 36-45 jaar, tweederde van de witte auto’s wordt aan mannen verkocht.